همشهری آنلاین: نخستین مسابقه دانشجو معمار برتر ایران با موضوع ساماندهی بام‌ها توسط مرکز معماری ایران و با معرفی دانشجوی برتر رشته معماری برگزار خواهد شد.

نشست معماری

به گزارش مهر، نشست خبری نخستین مسابقه "دانشجو معمار برتر" با موضوع ساماندهی بام‌ها با حضور مجتبی فاطمی مدیرعامل مرکز معماری ایران، کامران افشارنادری و رضا نجفیان اعضای هیات داوری مسابقه و هلیا پزشک‌منش دبیر اجرای این مسابقه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه فاطمی گفت: انجمن معماری ایران از هفت سال پیش شروع به کار کرد تا فاصله آموزشگاه‌ها را با دانشگاه‌های معماری کم کند.

آموزشی که به دانشجویان داده می‌شود با نیازهای واقعی آنها فاصله دارد و در چند سال اخیر به خاطر تصاعد هندسی در جذب دانشجوی معماری این مشکل نمود بیشتری کرده است.

وی افزود: در آموزش‌های معماری خلایی دیده می‌شود که میان بازار کار و دانشجویان ما تناسبی وجود ندارد.

دانشجویان ما به خاطر آموزش‌هایی که می‌بینند به‌روز نیستند و ما در مرکز معماری ایران به دنبال این هستیم که این خلا را پر کنیم.

وی حل معضلات معماری شهری را از دیگر اهداف انجمن متبوع خود دانست و بیان کرد: در مرکز معماری به دنبال حل معضلات شهری و معماری از طریق آموزش‌های درست هستیم.

ما در کشوری هستیم که پتانسیل زلزله هشت ریشتری را دارد که اگر آموزش‌های معماری درست داده شود از خطرات تا درصد بالایی کاسته می‌شود.

فاطمی به دوران گذار و عبور از سنت به مدرنیته در معماری اشاره کرد گفت: ما در کل کشور و در تمام مسائل در دوران گذار از سنت به مدرنیته هستیم به خصوص در معماری.

ما در تمام امور معلق هستیم و در این دوران مراکزی مثل مرکز ما باید بیشتر شناسانده شوند تا بتوایم جریا‌ن‌سازی کنیم.

وی در مورد تعدد انجمن‌های معماری و همسو نبودن آنها توضیح داد: این شکل کار در همه‌جا هست. ریشه اصلی تمام این مشکلات در این است که ما تمرین با هم کار کردن نداریم.

ما چند باری هم با انجمن‌های دیگر برای همکاری نامه‌نگاری کردیم ولی هنوز در یک برنامه کنار هم جمع نشده‌ایم.

مدیر عامل انجمن معماری ایران خاطرنشان کرد: به دور از شعارزدگی جریان عدالت و عدالت‌محوری و ... به دنبال این هستیم که بستری آماده کنیم که دانشجویان معماری را که به خاطر مشکلات اقتصادی به دردسر افتاده‌اند زیر چتر حمایتی - آموزشی خود بگیریم به همین دلیل در غرفه‌ای که در نمایشگاه کتاب امسال داریم برنامه‌ای برای بورسیه کردن دانشجویان معماری خواهیم ریخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مسابقه ادامه خواهد داشت یا خیر؟ٰ گفت: ما برای شهرداری منطقه 22 و نیز سازمان نظام مهندسی نامه‌هایی برای جذب حمایت فرستاده‌ایم و اگر از ما حمایت شود برنامه‌های بیشتری خواهیم داشت؛ هرچند کلمه نخستین یک پارادوکس دارد و همه به دنبال دومین و سومین هستند ولی مسابقه دانشجو معمار برتر با نگاهی به آینده به دنبال ایجاد بانک ایده است.

کامران افشار نادری دومین سخنران این نشست بود که درباره موضوع مسابقه که طرحی برای ساماندهی بام‌هاست تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و شیب زمین، نمای پشت بام‌ها تاثیر مهمی در زیبایی شهرها دارد و با توجه به سبک زندگی منعطف ایرانی‌ها، استفاده‌های مختلفی از این بخش از ساختمان می‌شود.

ایده‌هایی که در این مسابقه به بحث گذاشته می‌شود می‌توانند طرح‌های مناسب و درخور توجهی را به جامعه معماری ایران معرفی کنند.

وی افزود: این مسابقه این فرصت را به وجود می‌آورد که آثار معماری جوانان معماری ایران پخته ‌تر شود و به سمت پروژه‌های بزرگ در معماری سوق داده شود.

در ادامه این نشست هیلا پزشک‌منش دبیر اجرایی مسابقه درباره نحوه ثبت‌نام و ارسال آثار گفت: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز معماری ایران به نشانی www.IAcenter.ir مدارک مورد نیاز برای شرکت در مسابقه را دانلود کنند و با توجه به شرایطی که در سایت عنوان شده طرح‌های خود را بفرستند.

وی افزود: جوایزی هم برای طرح‌های برتر در نظر گرفته شده است. در مرحله اول فرمت خاصی تعیین نشده است و علاقمندان می‌توانند طرح‌های خود را با حداکثر حجم 3 مگابایت به صورت گروهی یا انفرادی ارسال کنند.

مراسم نهایی اهدای جوایز 11 الی 20 تیرماه اعلام خواهد شد.

وی در مورد تملک آثار ارائه شده به جشنواره توضیح داد:‌ آثار معمولا قدرت اجرایی ندارند. اگر قرار باشد که آثار چاپ شده و یا به نمایش درآید با ذکر نام خالق توسط مرکز معماری ایران این کار صورت می‌گیرد ولی اگر طرحی هم باشد که قدرت اجرا داشته باشد انجمن ما وارد مباحث اقتصادی و تملک آن نخواهد شد و تنها آثار را معرفی خواهد کرد.

در پایان رضا نجفیان با ذکر نام خود، کامران افشار نادری و علیرضا تقابنی به عنوان اعضای هیات داوری گفت: مساله خلاقیت و نوآوری در داوری آثار وجه اول است و تناسب طرح با جامعه و فرهنگ ایرانی، قابلیت تعریف‌پذیر بودن پروژه، رعایت جنبه‌های زیبایی‌شناسی و معمارانه و نیز قابلیت استفاده از منابع و مصالح موجود از دیگر معیارهای داوری ما هستند.

 

کد خبر 210627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز