مدیرعامل مؤسسه همشهری گفت: مؤسسه همشهری هیچ‌گاه زیان‌ده نبوده و همانطور که حسابرس مستقل شورای شهر هم اعلام کرده است، از لحاظ عملکرد مالی، عملکرد مطلوب و بدون بند داشته است.

zakeri

مهدی ذاکری در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در موضوع ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اعتراف مدیرعامل همشهری در جلسه شورای شهر به زیان 16میلیاردی همشهری تصریح کرد: چندان تقصیری متوجه این رسانه‌ها نیست چون دوستان قیاس می‌کنند به این تصور که در موضوعات حسابرسی هم مانند موضوعات سیاسی می‌توان به سرعت و به صرف دارابودن اطلاعات عمومی و عدم‌دانش تخصصی کافی تحلیل ارائه کرد. درحالی‌که نمی‌توان از یک بحث تخصصی حسابرسی یک جمله را قیچی و بر مبنای آن قضاوت کرد.

وی افزود:‌ در یک مثال ساده شبیه آن است که بگوییم اگر یک شرکت تجاری 100میلیون تومان در سال برای خرید اقلام ضروری‌اش هزینه می‌کند نتیجه بگیریم که این شرکت تجاری در سال 100میلیون تومان ضرر می‌دهد پس این شرکت زیان‌ده است. درحالی‌که زیان‌ده بودن یک شرکت را باید پس از بررسی دقیق همه هزینه‌ها و درآمدها و با ملاحظات فراوان حسابرسی تعیین کرد. به همین دلیل است که بنده هم در اسفند ماه و هم در شورای شهر و هم‌اکنون با قدرت می‌گویم که مؤسسه همشهری در سال‌های گذشته هیچ‌گاه زیان‌ده نبوده است.

ذاکری تأکید کرد: اگرچه این توضیح را ارائه کردم اما هرگز نمی‌توانم بگویم توضیح من برای روشن شدن ذهن افکار عمومی است چون مردم عادی و مخاطبان همیشگی روزنامه همشهری و دیگر محصولات آن، از جایگاه ممتاز این رسانه و تبدیل شدن آن به قطب مرجع اطلاع‌رسانی اقتصادی به‌خوبی آگاهی دارند.

من به این دوستان رسانه‌ای هم توصیه می‌کنم که اگر نیت سیاسی از تحلیل خود ندارند کلاه خود را قاضی کنند و صبح‌ها که به سر کار خود می‌روند و از کنار کیوسک مطبوعاتی رد می‌شوند اشتیاق و استقبال مردم به این رسانه را به تماشا بنشینند که حجم بالای آگهی مردم و صاحبان مشاغل و اصناف که ناشی از اعتماد به این رسانه است چگونه چرخش اقتصاد خرد کلانشهر تهران را در دست دارد و با این اوصاف چه‌کسی باور می‌کند که همشهری زیان‌ده باشد؟

مدیرعامل مؤسسه همشهری افزود: مؤسسه همشهری همچون سایر مؤسسات وابسته به شهرداری تهران علاوه بر حسابرسی معمول و قانونی، در سه سال گذشته به‌صورت جداگانه توسط حسابرس مستقل شورای اسلامی شهر تهران نیز مورد حسابرسی قرار گرفته که هر سال عملکرد مالی مؤسسه را مطلوب، بدون بند و اصطلاحا «کلین» اعلام کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح برخی شبهات درباره زیان‌ده بودن مؤسسه همشهری گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده و در گزارش تقدیم شده به اعضای شورای شهر هم آمده است، مؤسسه همشهری به هیچ وجه حتی یک ریال هم ضرر نداشته بلکه همواره سودآور بوده است چنان‌که در سال‌های گذشته از محل سودهای حاصل از جلب اعتماد و مشارکت مردم عزیز مؤسسه همشهری بزرگ‌ترین مجموعه چاپخانه‌های کشور را با احداث سه چاپخانه مدرن و منطبق با استانداردهای جهانی احداث کرد که افتخاری برای صنعت چاپ کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: همشهری علاوه بر انتشار پرتیراژترین روزنامه کشور، به‌دلیل تقاضای روزافزون مخاطبان گسترده خود برای انتشار انواع ویژه‌نامه‌ها و مجله‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده که مطابق پلان و برنامه اقتصادی که در این بخش تنظیم شده است در یک دوره سه ساله به‌خودکفایی و سپس سودآوری خواهد رسید.

مدیرعامل مؤسسه همشهری در پاسخ به چرایی این شایعات گفت: حسابرس مستقل شورا همشهری را سودآور شناخته و تأکید کرده است که برای بخش مجلات هم باید طرح اقتصادی سودآورشدن با قید زمان تعریف شود که ما هم به شورا اعلام کردیم این طرح قبلا در مجمع عمومی همشهری تصویب و از سوی هیأت مدیره مؤسسه ابلاغ شده و پس از طی دوره تعریف شده برای خودکفایی مجلات، به مرحله سودآوری می‌رسیم.

همچنین باید گفت که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به نمایندگی از شورای اسلامی شهر تهران تمامی برنامه‌های سالانه و فصلی مؤسسه همشهری را از طریق کارشناسان خود بررسی کرده که پس از تأیید، ابلاغ می‌شود. وی افزود: البته حساسیت رسانه‌های دیگر درخصوص پرتیراژ‌ترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه کشور طبیعی است اما رسانه‌هایی که به‌دنبال تخریب سایر رسانه‌های رقیب هستند، باید بدانند که اینگونه اقدامات نه از اعتماد مردم به روزنامه همشهری خواهد کاست نه اعتباری برای آنها به‌دنبال خواهد آورد بلکه برعکس اعتماد مردم به رسانه‌های تخریبگر را کم خواهد کرد.

وی تأکید کرد: مؤسسه همشهری در سال‌های گذشته به لطف اعتماد مردم همواره صدرنشین رسانه‌های مکتوب و مورد اطمینان افکار عمومی بوده و به‌دلیل همین رویکرد گسترده مخاطبان، شهرداری تهران نیز حتی ریالی به این مؤسسه کمک نکرده و نمی‌کند.

کد خبر 208062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز