همشهری آنلاین: دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ گفت:‌ اشغال‌ و تروریسم‌ همچون‌ دو لبه‌ تیغ به‌ مردم‌ عراق‌ فشار می‌آورد.

دکتر علی‌ لاریجانی‌ پس‌ از دیدار با برهم‌ احمد صالح‌ معاون‌ نخست‌وزیر عراق‌ در مصاحبه‌ با خبرنگاران‌ تأکید کرد: مردم‌ عراق‌ با صدای‌ بلند دو نه‌ بزرگ‌ به‌ اشغالگران‌ و تروریسم‌ گفته‌اند‌.

لاریجانی‌ عراق‌ را کشوری‌ مهم‌ با نیروی‌ انسانی‌ و منابع غنی‌ و موقعیت‌ ژئوپولوتیک‌ توصیف‌ کرد و افزود: همکاری‌های‌ منطقه‌ای‌ به‌ ایجاد ثبات‌ جدی‌ در عراق‌ کمک‌ می‌کند و ما در همه‌ شرایط در کنار دولت‌ و مردم‌ عراق‌ هستیم‌ و این‌ همکاری‌ ریشه‌ در تمدن‌ و منافع مشترک‌ دو کشور دارد.

دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ با اشاره‌ به‌ فشار حملات‌ تروریستی‌ و ایجاد ناامنی‌ در منطقه‌ اظهار داشت‌: دشمنان‌ اسلام‌ قصد دارند با دامن‌ زدن‌ به‌ اختلاف‌ میان‌ اهل‌ سنت‌ و شیعیان‌‌ نیروهای‌ جهان‌ اسلام‌ را فرسوده‌ کنند و بر اساس‌ اطلاعات‌ موجود سرویس‌های‌ اطلاعاتی‌
اسرائیل‌ در این‌ زمینه‌ نقش‌ دارند‌.

وی‌ تأکید کرد: مردم‌ عراق‌ هم‌ اکنون‌ در شرایط حساسی‌ قرار گرفته‌اند و وحدت‌ مردم‌ بسیار مهم‌ است‌ و تنها با وحدت‌ ملی‌ و دمکراسی‌ است‌ که‌ می‌توان‌ به‌ امنیت‌ پایدار رسید‌.

لاریجانی‌ تأکید کرد ما از دولت‌ نوری‌ مالکی‌ که‌ برآمده‌ از رأی‌ و خواست‌ مردم‌ است‌ کاملاً حمایت‌ می‌کنیم‌.

دبیرشورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالی‌ درخصوص‌ ارتباط پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران‌ و همکاری‌ ایران‌ با عراق‌ گفت‌: مخلوط کردن‌ این‌ دو مسئله‌ درست‌ نیست‌‌ پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران‌ هم‌ از پرونده‌ه‌هایی‌است‌ که‌ در شورای‌ امنیت‌ ملی‌ بررسی‌ می‌شود و هیچ‌ دلیلی‌ برای‌ داخل‌ شدن‌ این‌ پرونده‌ با بحث‌ همکاری‌ با عراق‌ وجود ندارد.

دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ تأکید کرد: جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ همواره‌ در شرایط خاص‌ درکنار ملت‌ و دولت‌ عراق‌ بوده‌ است‌ و این‌ ریشه‌ در مشترکات‌ دینی‌‌ همسایگی‌ و منافع مشترک‌ دارد ضمن‌ اینکه‌ این‌ مسئله‌ با مبانی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نیز همخوانی‌ دارد و ما
از مردم‌ مظلوم‌ عراق‌ حمایت‌ می‌کنیم.

لاریجانی‌ افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران‌ قطعاً در ایجاد امنیت‌ در عراق‌ و توسعه‌ آن‌ در کنار مردم‌ و دولت‌ عراق‌ خواهد بود.

دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ ابراز امیدواری‌ کرد با خروج‌ اشغالگران‌ از عراق‌ مردم‌ این‌ کشور در حاکمیت‌ خود آزادانه‌ عمل‌ کنند.

وی‌ در پاسخ‌ به‌ سؤال‌ دیگری‌ درباره‌ حضور ایران‌ در اجلاس‌ بین‌المللی‌ شرم‌الشیخ‌ گفت‌: ما قبلاً هم‌ گفته‌ بودیم‌ اگر دولت‌ عراق‌ حضور ما را در شرم‌الشیخ‌ برای‌ مردم‌ عراق‌ مفید بداند، ما قطعاً در این‌ اجلاس‌ شرکت‌ می‌کنیم‌.

وی‌ افزود: در مذاکراتی‌ که‌ با مقامات‌ عراقی‌ داشتیم‌ دریافتیم‌ که‌ آنها شرکت‌ ما را در این‌ اجلاس‌ لازم‌ می‌دانند و اگر چه‌ ابهاماتی‌ داشتیم‌ ولی‌ پذیرفتیم‌ که‌ شرکت‌ کنیم‌ و هیچ‌ انگیزه‌ دیگری‌ نداریم.‌

لاریجانی‌ در پاسخ‌ به‌ سؤال‌ دیگری‌ در زمینه‌ رابطه‌ ایران‌ و آمریکا و گفتگو میان‌ این‌ دو کشور گفت‌ مباحثی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌شود راه‌ و رسم‌ خاصی‌ دارد و باید کسانی‌ که‌ خواستار گفتگو هستند آن را طی‌ کنند.

کد خبر 20801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز