همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: دو محور اساسی پیشنهادات این بود که آنها باید حق غنی سازی را به رسمیت بشناسند و به رفتارهای خصمانه خود با ملت ایران پایان دهند.

فارس نوشت: «سعید جلیلی» رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی با حضور در کنفرانس خبری در محل هتل اینترکنیننتال ابتدا بیانیه ایران را قرائت کرد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

جلیلی گفت: از دولت و ملت برادر، قزاقستان برای میزبانی شایسته از دور دوم گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور در آلماتی تشکر می‌کنم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران 10 ماه پیش در مسکو طرح جامعی برای پیشبرد روند گفت‌وگوها ارائه کرد. در این دور از گفت‌وگوها، جمهوری اسلامی ایران برنامه عملیاتی خود را در چارچوب طرح جامع مسکو ارائه کرد. در این برنامه عملیاتی پیشنهاد تجدیدنظر شده 1+5 در آلماتی و ملاحظات نشست کارشناسی را که در بین دو دور گفت‌وگوی آلماتی 1 و 2 برگزار شد، در نظر گرفته شده است.

جلیلی ادامه داد: بخشی از ابتکارات ما به طور مشخص در پاسخ به نظرات مطرح شده 1+5 در نشست آلماتی 1 ارائه شد که از ظرفیت تغییر برای حرکت به جلو برخوردار است. در 2 روز گذشته،بحث‌های محتوایی، تفصیلی و مشروح درباره ابعاد برنامه عملیاتی ارائه شده ایران صورت گرفت و نمایندگان 6 کشور ابهام‌ها و سوال‌های متعددی درباره برنامه عملیاتی ارائه شده توسط ایران مطرح کردند که به تفصیل پاسخ داده شد.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی اظهار داشت: البته بین نگاه‌های دو طرف فاصله‌هایی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران چنانچه بارها اعلام کرده است با تاکید بر حقوق مشروع ملت ایران از جمله حق غنی سازی از گفت‌وگو برای همکاری استقبال می‌کند. دو محور اساسی که در این گفت‌وگوها برای جلب اعتماد ملت ایران بیان شد عبارتند از شناسایی حق غنی سازی و خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است. بر مبنای این دو محور پیشنهادهایی برای حرکت در مسیر سازنده ارائه کردیم.

سعید جلیلی بیان کرد: نمایندگان 1+5 با طرح نظرات دولت‌های خود خواهان ارزیابی‌های بیشتر از شرایط جدید ناشی از ابتکارات ایران شدند و به این خاطر خواستند نتایج گفت‌وگوها را به پایتخت‌های خود منتقل کنند و خانم اشتون پس از گفت وگو با وزرای خارجه 6 کشور درباره اینکه چگونه فرایند گفت وگوها به پیش برده شود و با اینجانب تلفنی گفت و گو کند.

وی گفت: ما فکر می کنیم که مذاکرات خوبی در این دور انجام شد و با ارائه پیشنهادات جدید ما، اکنون 1+5 باید اراده و صداقت خود را برای برداشتن گام‌های اعتمادساز متناسب در آینده نشان دهد.

مهر نیز نوشت: خبرنگاری پرسید آیا در مذاکرات شواهد و اراده‌ای از سوی آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران دیده شده است که جلیلی در این رابطه نیز گفت: در گفتگوهای اخیر یکی از بحث‌های اصلی این بود که اگر کسانی می‌خواهند اعتماد ملت ایران را جلب کنند باید از رفتار خصمانه پرهیز کنند و ما این را همیشه توصیه کرده‌ایم.

جلیلی به پیام نوروزی اوباما رئیس جمهور آمریکا به ملت ایران اشاره داشت و گفت: آقای اوباما در این پیام به شعری از حافظ که اشاره می‌کند نهال دوستی بنشان که کام دل برآرد / درخت دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد در حالی که ما فکر می‌کنیم این شعر پیام ملت ایران به اوباما بود که از زبان حافظ به او داده شد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا بداند نهال دشمنی که به با ملت ایران از 34 سال پیش کاشته است چیزی که ناکامی برای او ندارد و باید از این دشمنی دست بردارد.

کد خبر 207622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز