همشهری آنلاین: مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید «آلماتی 2» محلی برای دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات 1+5 است و او مطمئن است که این پاسخ می‌تواند گامی برای رسیدن به توافق باشد.

فارس نوشت: «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده 1+5 پیش از آغاز این دور از مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که هیئت تحت رهبری‌اش امروز به دنبال دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات ارائه شده در «آلماتی 1» است. وی می‌گوید اطمینان دارد که می‌توان از این پاسخ به عنوان گامی جهت رسیدن به توافق استفاده کرد.

نهمین دور از مذاکرات میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 از جمعه 16 فروردین ماه در شهر «آلماتی» قزاقستان آغاز شده است. این دومین بار است که این مذاکرات در شهر آلماتی برگزار می‌شود. دو طرف مذاکرات پیشین در آلماتی را «سودمند» ارزیابی کرده بودند.

اشتون در صحبت‌های امروز خود گفت: این برای بار دوم است که به آلماتی آمده‌ایم. زمانی که برای مذاکرات «آلماتی 1» اینجا بودیم، پیشنهادی بسیار مختصر و مفید برای انجام اقدامات اعتمادساز ارائه کردیم، که این بخشی از طرح ما جهت تلاش برای برطرف کردن دغدغه‌هایمان در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بود.

وی افزود: دیدار امروز با دکتر جلیلی و هیئت همراهش را موقعیتی برای شنیدن پاسخ آن‌ها می‌دانیم و مطمئنیم که این پاسخ بررسی‌شده، متعادل و به‌خوبی فکرشده است تا بتوان از آن برای رسیدن به توافقی جهت حرکت رو به جلو استفاده کرد.

برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که پیشنهاد 1+5 برای ایران، کاهش تحریم مبادلات طلا و فلزات گرانبها و همچنین محصولات پتروشیمی در قبال تعلیق فعالیت سایت فردو است.

کد خبر 207352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز