همشهری آنلاین: مذاکرات ایران و 1+5 روز جمعه در دو دور برگزار شد و ادامه این مذاکرات به امروز شنبه موکول شد.

دومین روز و دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 امروز (شنبه) ساعت 10:30 به وقت آلماتی و ساعت 9 به وقت تهران آغاز می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا از آلماتی، قرار است سعید جلیلی و کاترین اشتون پیش از شروع دور سوم مذاکرات با یکدیگر دیدار کنند.

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

ایران در آغاز مذاکرات برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک تری ارایه و تاکید کرد که اقدام‌هایی که از آن به عنوان" گام اعتمادساز" یاد می‌شود باید بخشی از راه حل باشد نه جدای از آن یا در کنار آن دیده شود.

1+5 در چارچوب پیشنهادی که به ایران در آلماتی 1 ارایه کرد خواستار برداشتن گام‌های اعتماد ساز متقابل دو طرف شد و در این زمینه اقداماتی را برای انجام پیشنهاد انجام داد. ایران در نشست کارشناسی به این پیشنهادها پاسخ داد و اعلام کرد که گام‌های مورد نظر آنها که خواستار اجرای آن از سوی ایران هستتند در ازای گام‌هایی که آنها باید در مقابل ایران برای لغو تحریم‌ها بردارند متوازن نیست. در عین حال ایران خواستار مشخص شدن آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت‌وگوها و چگونگی حل و فصل مساله هسته‌یی شده است و معتقد است که "گام‌های اعتمادساز" نمی‌تواند خارج از روند گفت‌وگوها مطرح شود بلکه باید بخشی از راه حلی باشد که میان دو طرف به توافق برسد.

از این رو ایران در روز نخست مذاکرات در چارچوب طرح جامع مسکو، پیشنهادهای خود را برای شکل گیری یک روند در گفت‌وگو ارایه کرد. این پیشنهادها و توضیحات از سوی 1+5" جالب " توصیف شد در عین حال که معتقدند این توضیحات به "ایده‌های آن‌ها پاسخ کامل نمی‌دهد".

به نظر می‌آید در حال حاضر اختلاف نظر عمده دو طرف بر سر میز مذاکره علاوه بر اختلاف نظرهای محتوایی، شکلی نیز هست. ایران اصرار دارد آغاز تا انجام روند گفت‌وگوها از ابتدای کار مشخص باشد، اما 1+5 خواستار یک دوره (شش ماهه) اعتماد سازی میان دو طرف است.

هنوز واکنشی از سوی 1+5 و نماینده آن‌ها در مذاکرات با ایران درباره پیشنهاد ایران که روز جمعه ارایه شد صورت نگرفته است.

کد خبر 207471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز