همشهری آنلاین: سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا 16 فروردین ماه همزمان با آغاز گفت‌وگوها در آلماتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با طفره رفتن از پاسخ به سوالات صریح خبرنگاران به فضاسازی علیه تیم ایرانی در مذاکرات پرداخت.

فارس نوشت: «مایکل مان» سخنگوی کاترین اشتون همزمان با شروع مذاکرات میان نمایندگان ایران و 1+5، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: مذاکرات 16 فروردین ماه ساعت 10:30 (به وقت آلماتی) برگزار شد. مشخص نیست اوضاع چگونه پیش می‌رود.

وی افزود: بسته کنونی بسته بازبینی شده‌ای است که 8 ماه پیش در مسکو ارائه شده بود. ماه مارس مذاکرات کارشناسی برگزار شد و جزئیات این بسته برای طرف ایرانی تشریح شد.

سخنگوی اشتون سپس در این جلسه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا 1+5 آماده پذیرش حق غنی سازی ایران است، گفت: این بستگی به آن دارد که ایران چگونه واکنش نشان دهد. در واقع، ایران باید اقدامات اعتمادسازی در پیش گیرد که این کار با برگزاری مذاکرات شروع شده و جامعه جهانی باید اطمینان یابد اهداف هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز است.

وی از پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از او سئوال کرد، در ازای اقدامات اعتمادسازی که 1+5 از ایران می خواهد، غرب حاضر است که گام‌های اعتمادسازی در پیش گیرد، طفره رفت و گفت: این مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران و بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی است، بنابراین ما منتظر هستیم ایران به نگرانی‌های جامعه جهانی واکنش نشان دهد.

خبرنگاری از او سئوال کرد، 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده اند که مان پاسخ داد، نیمی از اروپا نگران این موضوع هستند. زمانی که خبرنگار در واکنش به این پاسخ گفت، «اما نیمی از اروپا همه جهان نیست»، مایکل مان جواب داد: اما ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و باید به نگرانی‌های غرب پاسخ دهد.

کد خبر 207340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز