همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شهر استانبول ترکیه وارد شد.

به گزارش شبکه پرس تی وی، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز چهارشنبه (۱۵ می، ۲۵ اردیبهشت) در راس هیأتی عالی‌رتبه به استانبول سفر کرده است تا در دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پاسخ‌های احتمالی گروه ۱+۵ به پیشنهادات ایران را دریافت کند.

جلیلی به محض ورود به استانبول اعلام کرد، ایران هنوز منتظر پاسخ‌ طرف مقابل به پیشنهاد‌هایی است که در نشست آوریل با گروه ۱+۵ ، مطرح کرده است.

دفتر اشتون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است، این نشست «پیرو آخرین دور مذاکرات آلماتی» برگزار خواهد شد.

در همین حال، «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرده است، نشست روز ۲۵ اردیبهشت «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و اشتون به صورت دوجانبه بوده و نمایندگان گروه ۱+۵ در این نشست حضور ندارند.

وی از آماده شدن پاسخ کشورهای ۱+۵ به پیشنهاد مطرح شده توسط ایران در نشست آلماتی ۲ ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است، این موضوع در نشست دوجانبه جلیلی و اشتون مشخص خواهد شد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیر خود درباره انتظارات و دیدگاه های ایران درباره دیدار دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه، گفت: در مذاکرات می خواهیم چشم انداز نهایی را ترسیم کرده و توافق کنیم که در هر قدمی که یک طرف برمی دارد به صورت متوازن مشخص باشد که طرف مقابل چه گامی را باید بردارد.

وی افزود: بهترین مبنا برای مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ ، معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره گزارش‌ برخی رسانه‌های غربی مبنی بر رد بسته پیشنهادی ایران از سوی آمریکا، گفت: هیچ خبر مستندی درباره این که مقامات کشورهای ۱+۵ نظرات مشخصی را درباره پیشنهادات ما اعلام کرده باشند نداریم. در مذاکرات آلماتی ۲ توافق شد تا خانم اشتون در رایزنی با پایتخت های کشورهای عضو گروه ۱+۵ جمع بندی مذاکرات را به طرف ایرانی منتقل کند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، امریکا به علاوه آلمان تاکنون چند دور مذاکره‌ کرده‌اند که محور اصلی این مذاکرات برنامه انرژی هسته‌ای ایران بوده است.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ موسوم به مذاکرات آلماتی ۲، ششم آوریل ۲۰۱۳ (۱۷ فروردین ۱۳۹۲) در شهر آلماتی قزاقستان پایان یافت. دور اول مذاکرات در شهر آلماتی در شرق قزاقستان، ۲۶ و ۲۷ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد.

نمایندگان ایران در روز اول از مذاکرات آلماتی دو، از ارائه پیشنهادهای مشخص و مهم ایران به گروه ۱+۵، برای آغاز دور جدید همکاری میان دو طرف، خبر دادند.

این درحالی است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از مرحله چهارم (نهایی) از مذاکرات «آلماتی ۲»، در یک کنفرانس خبری در شهر آلماتی گفت: « در بیش از دو روز مذاکرات، بحث‌های سخت و طولانی در زمینه مسائل مرتبط با پیشنهاد اعتمادسازی خود داشتیم.»

اشتون در این کنفرانس خبری، مواضع دو طرف را همچنان دور از هم دانست و گفت، دو طرف به توافق نرسیده‌اند.

گفتنی است، ایران در این نشست، جزئیات پیشنهادهای خود را به نمایندگان گروه ۱+۵ ارائه داد.

امریکا، اسرائیل و متحدان آن‌ها، ایران را متهم می‌کنند با غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا، در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، در حالی که ایران با رد این گونه اتهامات، تاکید دارد برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و هدف از آن، تامین انرژی و مصارف پزشکی است.

امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای تاییدنشده، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند.

کد خبر 214408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز