همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست تهران درباره بحران سوریه که هشتم خردادماه برگزار می‌شود، گفت: این نشست با هدف کمک به راهکار سیاسی درباره سوریه برگزار می‌شود.

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص اجلاسی که هشتم خرداد ماه درباره سوریه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: این نشست تلاشی است از طرف جمهوری اسلامی ایران برای کمک به راه‌حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه.

وی ادامه داد: ما از ابتدا معتقد بودیم که راهکار نظامی برای بحران سوریه پاسخ نمی‌دهد و باید با برگزاری گفت‌وگوهای ملی با دولت سوریه و مخالفان به یک راه‌حل معقول برسیم.

عراقچی گفت: این سومین نشست در ادامه دو نشست قبلی درباره سوریه است و با شعار راه‌حل سیاسی - ثبات منطقه‌ای در تهران برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه به ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند و چنانچه راه‌حل سیاسی انتخاب نشود، منطقه روی ثبات نخواهد دید، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست، کمک به رویکردهایی است که هر روز بیشتر درباره سوریه شکل می‌گیرد و در قالب راهکارهای سیاسی است.

عراقچی ادامه داد: ما از تعداد زیادی کشورها، وزرای خارجه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌ایم و تا الان استقبال خوبی صورت گرفته است و امیدواریم این نشست در وقت مقرر برگزار شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه درباره سفر رییس‌جمهور به اتیوپی و اهداف این سفر گفت: این سفر به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا انجام می‌شود ایران عضو ناظر این اتحادیه است و معمولا در اجلاس‌های وزرا و سران شرکت می‌کند.

وی افزود: اجلاس امسال اتحادیه آفریقا از ویژگی خاصی برخوردار است زیرا برگزاری این اجلاس مصادف با پنجاهمین سال تاسیس این اتحادیه است. سازمان وحدت آفریقا نشانه استقلال و رهایی کشورهای آفریقایی از استعمارگران است و سالگرد تاسیس این سازمان به عنوان روز جهانی آفریقا شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه اجلاس امسال سران آفریقا از اهمیت خاصی برخوردار است اضافه کرد: سفر رییس‌جمهور به اتیوپی در حال برنامه‌ریزی است اما هنوز همه ابعاد آن نهایی نشده است.

عراقچی گفت: هر سال ایران به مناسبت روز جهانی آفریقا برنامه‌ای توسط امور خارجه و با شرکت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای آفریقای در تهران برگزار می‌کند امسال هم در 9 خرداد در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه مراسمی برگزار خواهد شد که در آن وزیر امور خارجه شرکت و سخنرانی خواهد کرد و سفیران و نمایندگی‌های کشورهای آفریقایی هم حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا این ارزیابی رسانه‌های خارجی را قبول دارید که مذاکرات 25 اردیبهشت نتیجه نداشته است و آیا تا پس از انتخابات مذاکرات دیگری نخواهد بود؟ گفت: مذاکرات در استانبول بین جلیلی و اشتون مذاکرات بین ایران و 1+5 نبود. بلکه  مذاکرات دو جانبه‌ای بود که برای بررسی ابعاد مختلف مذاکرات اصلی و در حقیقت برای دادن پاسخ خانم اشتون به پیشنهاداتی که ما در آلماتی دو ارائه داده بودیم تشکیل شد. قرار بر این بود خانم اشتون نتیجه مشورت‌های کشورهای 1+5 را پس از اجلاس آلماتی و بعد از اینکه پیشنهادات ایران را استماع کردند ظرف یک هفته ارائه کند و دیدگاه‌های خود را نسبت به ادامه مذاکرات بیان کنند.این یک هفته 40 روز به تاخیر افتاد که نهایتا دیدار انجام شد. خانم اشتون دیدگاه‌های طرف مقابل را تشریح کرد دو طرف اذعان داشتند که مذاکرات مفید بوده و به شناخت بیشتر دو طرف کمک کرده است قرار بر این شد که تماس‌ها ادامه پیدا کند تا زمان دور بعدی مذاکرات که در تماس‌های بعدی مشخص خواهد شد نهایی شود.

وی افزود: اگر کشورهای 1+5 ترجیح می‌دهند مذاکرات بعد از انتخابات صورت گیرد به خودشان مربوط است اما به هرحال ما برای ادامه مذاکرات چه پس از انتخابات و چه قبل از آن آمادگی کامل داریم از این جهت که در مواضع اصولی ایران مسلما تغییری صورت نخواهد گرفت.

عراقچی درباره مذاکرات در وین گفت: دهمین دوره مذاکرات برای تعیین چارچوب برای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از تعهداتی است که براساس ان.پی.تی داریم این مذاکرات سخت و پیچیده است.10 دور آن تاکنون برگزار شده هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم امیدواریم در گفت‌وگوهای بعدی به نتیجه مورد نظر و مناسب برسیم اما به هرحال از نظر ما مذاکرات شکست نخورده است.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اخراج دو نفر از دیپلمات‌های ایرانی در بوسنی در هفته گذشته پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: این دو نفر در پایان دوره ماموریت خود به کشورمان بازگشتند و بحث اخراج مطرح نبوده است.

عراقچی در ادامه درباره آخرین وضعیت یک ایرانی بازداشت شده در آذربایجان و پیگیری‌های ایران در این باره پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه هستند و روابط بسیار گسترده‌ای دارند که نشان از تلاش و اراده دو کشور برای افزایش و گسترش همکاری‌های ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه است و روابط گسترده‌ای خواهند داشت و بعضا سوء تفاهماتی در روابط به وجود می‌آید و مشکلاتی پیش می‌آید که ریشه اکثر این موارد را در جاهایی دیدیم که خواهان گسترش روابط نبودند و معمولا به برخی از کشورها وابستگی دارند.

عراقجی توضیح داد: اخیرا نیروهای امنیتی ایران دو نفر از اتباع آذربایجان را به دلیل تماس با عناصر ضد امنیتی دستگیر کردند. برای بازجویی و کسب اطلاعات بازجویی‌ها انجام شد ما تمامی اتهامات آنها و تخلفاتی که داشتند را به دولت آذربایجان اعلام کردیم پس از پایان مراحل بازپرسی و بازجویی برای نشان دادن حسن نیت آنها به دولت جمهوری آذربایجان تحویل داده شدند. در عین حال آقای میکائیل کاظمی که از کارمندان استانداری اردبیل است که همراه یکی از هیات‌های رسمی ایران در آذربایجان بوده متاسفانه به دلیل سوء تفاهم بازداشت شده است.

عراقچی گفت: ما این موضوع را پیگیری کردیم تماس‌های ما با مقامات امنیتی و سیاسی آذربایجان ادامه دارد و امیدواریم سوء تفاهم پیش آمده نسبت به ایشان برطرف شود و ایشان به کشور بازگردند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر موضع ترکیه نسبت به سوریه پس از سفر اردوغان به آمریکا گفت: پس از سفر نخست وزیر ترکیه به آمریکا شاهد بودیم که توجه و اعتقاد به راه‌حل سیاسی برای سوریه در مواضع ترکیه پررنگ‌تر شده است ما از این موضع استقبال می‌کنیم این دیدگاهی است که ابتدای بحران با بسیاری دیگر از کشورها مطرح می‌کردیم و معتقد بودیم که سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید به راه‌حل سیاسی منتفی شود.

وی تاکید کرد: اگر به این توصیه و تحلیل درست ایران درباره سوریه توجه می‌شد شاید جلوی بسیاری از کشتارهایی که در این مدت در سوریه انجام شد گرفته می‌شد، اما به هرحال معتقدیم این تحول مثبت است و امیدواریم در همین جهت ایران و ترکیه بتوانند برای کمک به حل مشکل در سوریه حرکت کنند. مشورت‌های منطقه‌ای را از مشورت‌های فرامنطقه‌ای موثرتر می‌دانیم و معتقدیم اگر مشورت‌های کشورهای منطقه که در این بحران موثر هستند بیشتر صورت گیرد قطعا به حال بحران سوریه مفیدتر خواهد بود و ما به این دلیل از نشست چهار جانبه ایران، مصر، عربستان و ترکیه استقبال کردیم.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگر ی درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه ایران بر روی گزینه تسلیحات هسته‌یی کار می‌کند و این موضوع برای آلمان غیرقابل پذیرش است گفت: قبل از اینکه ایشان و یا هر کسی دیگری مخالفت با سلاح هسته‌یی را مطرح کند ایران از ابتدا موضع قاطع خود را در این باره اعلام کرده است و فتوای مقام معظم رهبری در قبال این موضوع نیز وجود دارد که ایران هرگز به سمت سلاح‌های هسته‌یی و بلکه همه سلاح‌های کشتار جمعی نخواهد رفت. این موضع قاطع ایران است و هرگونه نگرانی در این باره بی‌مورد است.

کد خبر 215228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز