همشهری آنلاین: علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حل خواهد شد، درباره مذاکرات تهران با گروه 1+5 گفت: طرفین مذاکره احساس می‌کنند که آمادگی برای برون رفت از این موضوع ایجاد شده است.

علی اکبر صالحی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وزیر امور خارجه روز جمعه در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از مذاکرات ایران و گروه 1+5 چیست و و آیا مذاکرات به جایی می‌رسد؟ افزود: سوال سختی است ولی در اولین مصاحبه خود در 10 سال پیش نیز گفتم که به حل موضوع امیدوارم و این مساله حل خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: قطعا پرونده ایران همانند پرونده کره شمالی یا لیبی نخواهد بود والان هم می‌گویم مساله حل خواهد شد چراکه ما به کاری که انجام می‌دهیم، و به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای خود اطمینان داریم و لذا تزلزلی طی این سال‌ها در مواضع و گفته‌های مسوولان ما وجود نداشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فشارهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و افزود: به عنوان مثال اگر 100 دلار هم هزینه کرده باشد، ما قبل از این تحریم ها مبادلات اقتصادی 50 میلیارد یورویی با اروپا داشتیم که اگر ادامه می‌یافت شاید امروز به 80 میلیارد یورو می‌رسید ولی الان به 17 میلیارد یورو کاهش یافته است.

صالحی در این گفت و گوی تلویزیونی که با عنوان ˈشناسنامهˈ از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، اظهار داشت: این سوال برای غرب متصور است که آیا برابر هزینه ای که در طول این مدت انجام داده، برداشت داشته است؟ که باید گفت شاید به میزان 10 دلار برداشت کرده باشد.

صالحی تاکید کرد: اگر چه برای ما مزاحمت و مشکلاتی ایجاد کردند ولی مردم بیدار وآگاه هستند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: در راهپیمایی 22 بهمن امسال، وقتی خبرنگاری از من پرسید که آیا انتظار چنین حضوری را داشتید، چون صادق هستم و نمی‌خواهم شعار بدهم، گفتم واقعا نه، چون فکر می‌کردم مردم به دلیل موضوعات اقتصادی وبحث های ارزی و بازار قدری رنجیده شده باشند و حضور گسترده و پرشور مردم باور کردنی نبود.

صالحی گفت: مردم واقعا می‌فهمند و امروز پس از 34 سال از پیروزی انقلاب می‌بینیم که چنین حضوری را خلق می‌کنند وخارجی ها هم این را می فهمند که با فشار به جایی نخواهند رسید.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: مردم ما نواقص شخصی مثل بنده و نیز اصل نظام را خیلی خوب از هم تفکیک می‌کنند.

وی اظهار داشت: طرفین مذاکره کننده احساس می‌کنند که آمادگی برای برون رفت از این موضوع ایجاد شده است و در این اواخر نیز آمریکایی‌ها برای گفت و گو اعلام آمادگی کردند که شدت وگستردگی آن با گذشته فرق دارد.

وزیر امور خارجه گفت: البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هر زمان این نیت آنان احراز شود و صادقانه باشند و قصد تکرار رفتارهای پیشین را نداشته باشند، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

پایداری تضمین کننده حیات طیبه و عزتمند ملت ایران خواهد بود

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال پیش بینی تحولی خاص در روابط ایران و آمریکا گفت: ما قطعا با یک مجموعه به نام رژیم صهیونیستی هیچ کاری نداریم.

صالحی با بیان اینکه با کشورهای دیگر مشکلی نداریم، ادامه داد: شرایطی بین ایران و آمریکا، به دلایل تاریخی ایجاد شده است که مردم ایران، گلایه‌های خود را دارند و آنها از زمان کودتای 28 مرداد همیشه برای ما مشکل آفریده‌اند.

وی با یادآوری رویدادهای زمان ملی شدن صنعت نفت ایران اظهار داشت: اگر روزنامه های آن زمان را بخوانید مانند امروز که انرژی هسته‌ای ما را زیر سوال می‌برند، با ملی شدن نفت کشور ما مخالفت می‌کردند.

وی با تاکید براینکه فناوری هسته‌ای حق مسلم ایرانیان است، گفت: ما خارج از این نمی خواهیم عمل کنیم.

صالحی افزود: الان طرف مقابل به این نتیجه رسیده است که ملت ما را نمی‌توان با فشار به تسلیم وادار کرد و با توجه به تاریخ چندین هزار ساله و تاریخ مکتوب سه هزار ساله ایران، یک مقطع زمانی 10، 20 یا 50 ساله، یک پاراگراف از این تاریخ به حساب می‌آید و زمان قابل توجهی نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر ما در این موقعیت، پایداری کنیم که البته به سلامت هم عبور خواهیم کرد، این پایداری، تضمین کننده حیات طیبه و عزتمند ملت ما خواهد بود و از طرفی، دیگران حساب کار را خواهند داشت و می‌دانند با ما چگونه رفتار کنند.

تلاش برای کاهش آثار سلبی تحریم‌ها

وزیرامور خارجه درمورد تحریم های اقتصادی نیز گفت: الان، پیشانی اصلی نظام که در مورد تحریم ها فعالیت می‌کند، وزارت امورخارجه است و سعی داریم آثار سلبی این تحریم‌ها را از طریق برقراری ارتباط با کشورهای مختلف، تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث روابط نیز می خواهیم عزت ملت و اقتدار، منافع و مصالح کشور را در چارچوب‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب حفظ کنیم.

صالحی به سخنی از سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ˈوزارت امور خارجه، نیمی از دولت است، اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت کاری نمی‌کنیم که خارج از منظومه و خواسته نظام باشد و کارها باید حساب شده و در چارچوب معین صورت گیرد.

توصیف صالحی از سه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه به تیم های مذاکره کننده هسته‌ای ایران از گذشته تا حال چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: سوال سختی است چرا که هر گروه، ویژگی خود را داشت.

صالحی افزود: در زمان آقای ˈحسن روحانیˈ، ایشان گفت وگو کننده بسیار واردی بود و شم گفت و گو داشت و اهل مشاوره بود و جلسات متعددی را با کارشناسان برگزار می‌کرد و استراتژی او این بود که پرونده به شورای امنیت نرود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در زمان آقای ˈعلی لاریجانیˈ، ایشان کار بزرگی انجام داد واینکه بحث فنی هسته‌ای مساله را بست و موضوع شش سوال هسته‌ای بسته شد ودر حال حاضر آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی از ما سوال هسته‌ای ندارد وبحث پی. ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی) و مطالعات ادعایی مطرح است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اکنون در دوره آقای سعید جلیلی ˈ نیز کار ایشان بسیار سخت است چرا که موضوع سیاسی شده است و پرونده نیز در شورای امنیت قرار دارد و موضوع مطالعات ادعایی و پی. ام.دی نیز سیاسی بوده و لذا مساله پیچیده و غامض است که ایشان نیز همواره تلاش کرده است با مشورت های فراوانی که با کارشناسان انجام می دهد، با طمانینه و اتکا به تجربه و معلومات کسب شده، عمل کند.

 ایران با اقتدار، قوت و اشراف کامل وارد مذاکرات شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، صالحی در پاسخ به این سوال که در مذاکرات کدام طرف دست بالا را در فنون مذاکرات داشته است؟ گفت: نمی شود اینطور بیان کرد چراکه بحث برد و باخت یا بالاتر وپایین تر مطرح نیست ولی به قاطعانه می‌گویم جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه مذاکرات با اقتدار، قوت و اشراف کامل وارد شده است.

وی افزود: ایران گمشده متحیر در مذاکرات نیست و این موضوع را طرفین مذاکره کننده نیز می‌دانند و اذعان دارند که مسولان ایرانی به خوبی در مذاکرات وارد می شوند و خیلی دقیق هستند.

طرف مذاکره در برابر پیشرفت‌های فنی ما سر تعظیم فرود می‌آورد

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه خارج از ژست‌های رسانه‌ای سیاسی، مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در مذاکرات، بخشی سیاسی و بخشی فنی و حقوقی است؛ در بخش فنی و حقوقی، موضوع راحت است چرا که دو دو تا چهار تا می‌شود و بحث‌ها دوستانه مطرح می‌شود.

صالحی افزود: در بحث فنی وحقوقی، گاهی طرفین مذاکره کننده چنان تحت تاثیر پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند که سر تعظیم فرود می آورند ولی در بحث سیاسی، موضوع پیچیده است.

 سابقه فعالیت های هسته ای ایران از زبان وزیر امور خارجه

صالحی در پاسخ به اینکه در چند مذاکره مستقیم حضور داشته اید؟ گفت: زمانی که نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را عهده دار بودم در مذاکرات حضور داشتم ولی به دلایلی، وزارت خارجه تشخیص داد پرونده به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شود که در آن زمان سه کشور اروپایی به ایران آمدند و من نیز در تیم مذاکره کننده بودم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه از چه مرحله ای وارد موضوع هسته‌ای شدید؟ گفت: از زمانی که فوق لیسانس هسته‌ای را در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی کردیم؛ در آن زمان کشور در حال ساخت دو واحد نیروگاهی در بوشهر بود.

صالحی افزود: در آن زمان از بنده و تعدادی اساتید خواسته شد در رابطه با ادامه فعالیت نیروگاه بوشهر در سال 1357نظر بدهیم؛ آن زمان برخی می‌گفتند که نیازی به اف 16 - آواکس و این چیزها نیست و می‌گفتند که پروژه استعماری است.

وی خاطر نشان کرد: در مساله بوشهر بحث هایی شد و جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت نیروگاه بوشهر را ادامه دهد؛ در آن زمان سه تا چهار هزار مگاوات، پیک برق کشور بود ولی در حال حاضر 65 هزار مگاوات برق نیروگاهی نصب شده داریم.

وزیر امور خارجه گفت: برخی دانشگاهیان نظر داشتند که ادامه نیروگاه به بعد از جنگ موکول شود؛ در زمان جنگ تحمیلی، رژیم صدام یکبار نیروگاه بوشهر را بمباران کرد وبه دلیل باز بودن سر کلاهک فلزی نیروگاه، بمب دقیقا به داخل نیروگاه افتاد و آسیب فراوانی به نیروگاه وارد شد.

صالحی اظهار داشت: در آن زمان خواسته شد گزارشی از میزان خسارت تهیه کنیم که آن را تهیه و به دولت ارائه کردیم ولی به دلیل اینکه حضور اساتید خارجی در طول جنگ مقدور نبود، مساله بوشهر متوقف شد ولی مطالعات دانشگاهی همچنان ادامه داشت.

وی افزود:بعد از توقف جنگ، فعالیت هسته ای آغاز شد و اراده ای در نظام ایجاد شده بود که در این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد ومساله بطور جدی شروع شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که طرف های خارجی در این زمینه چه کمک هایی کردند؟ گفت: مساله هسته‌ای جنبه تکنولوژی فراوانی داشت که شامل نیروگاه بوشهر، آب سنگین، غنی سازی، راکتورهای تحقیقاتی، اکتشاف و استخراج اورانیوم بود که در این بخش هیچ کشوری حاضر نبود به ما کمک کند.

صالحی افزود: در موضوع نیروگاه بوشهر با روسیه قرارداد بسته شد و پس از فروپاشی شوروی سابق، روسیه با توجه به شرایط بد اقتصادی که به سمت متوقف شدن صنعت هسته‌ای آن کشور می‌رفت، حاضر به آمادگی با ایران شد و آنها با رغبت پذیرفتند.

وی گفت: این شانس بزرگی بود و البته گاهی حرف‌هایی زده می شود که چرا مساله طول کشیده است که باید گفت نیروگاه بوشهر یک طراحی غربی بود و توسط رژیم صدام هم بمباران شده بود و روسها خواستار ارائه طرح جدید شرقی بودند.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: اگر چه راه اندازی نیروگاه طول کشید ولی مهندسان کشور مطالب زیادی یاد گرفتند که اگر این اقدام زودتر انجام می شد، شاید این تجربه حاصل نمی شد.

صالحی گفت: البته روسها هم فکر نمی کردند در این مدت راه اندازی شود اگر چه مشکلات مالی نیز سبب کند شدن موضوع شد ولی این مشکلات حل شد و 900 نفر مهندس روسی که در نیروگاه بوشهر در حال کار بودند به سه هزار نفر کارشناس و متخصص روسی افزایش یافت و اکنون در حال تولید برق از نیروگاه هستیم.

وی با طرح این مساله که برخی مواقع اشتباه رسانه ای بوجود می‌آید و چنین مطرح می شود که نیروگاه بوشهر چه زمان راه اندازی خواهد شد، گفت: باید بگویم الان سه سال است که نیروگاه راه اندازی شده است .

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر چه مشکلاتی در این مدت بوجود آمد ولی برای حفظ ایمنی مجبور شدیم سوخت را بیرون آورده و پاکسازی کنیم که این امر در تمام دنیا، معمول است.

صالحی خاطر نشان کرد : روسها فکر نمی کردند با چنین سرعتی در راه اندازی نیروگاه رشد کنیم ولی بهترین متخصصین نیروگاهی را در حال حاضر در کشور داریم و نزدیک به یک هزار متخصص نیروگاهی ایرانی که در زمره بهترین ها در دنیا هستند، در کشور فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در سالهای 68 آرزو می کردم که چنین نیروگاه با عظمتی داشته باشیم، گفت: البته هیچ کشوری در دنیا نیست که در این بخش، تمام تجهیزات مورد نیاز را خودش تامین کند ولی اصل، طراحی سیستم است که ما می‌توانیم انجام دهیم و در حال حاضر بهترین سانتریفیوژها را می سازیم و هر سال نسل جدیدی را تولید می کنیم و در بحث هسته‌ای، هیچ بخشی برای ما مجهول نیست.

نمره اخلاقی و علمی شهید شهریاری 100 بود

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره شهید مجید شهریاری گفت: شهید شهریاری مانند فرزند من بود و وقتی خبر شهادت وی راشنیدم همانند زمانی که خبر فوت پدرم را شنیدم، نتوانستم روی پایم بایستم .

صالحی با بیان اینکه می دانستم چه گوهری را از دست دادیم، افزود: شهید شهریاری فرد شایسته و دوست داشتنی بود و این دوست داشتن در آبدارچی اداره گرفته تا بالاترین مقامات و حتی علمای عظام کشور مشهود بود.

وی افزود: یک بار رهبرمعظم انقلاب از من سئوال کردند که چند تا مثل شهریاری داریم ؟ در جواب به ایشان عرض کردم اگر ما به شهریاری در مجموع ابعاد اخلاقی و علمی، نمره 100 بدهیم، به نفر بعدی به زحمت می‌توان نمره 50را داد و ایشان فرد ویژه‌ای بود.

کسی را بیشتر دوست دارم که خداوند او را بیشتر دوست بدارد

صالحی در پاسخ به این سوال که در زندگی چه کسی را بیشتر دوست دارید؟ گفت: شاید این گفته شعار تلقی شود ولی کسی را دوست دارم که خداوند او را بیشتر دوست دارد و فرقی ندارد فامیل باشد یا غیر فامیل .

صالحی افزود: خیلی دوستان را از نزدیک ترین افراد در زندگی ام بیشتر دوست دارم و این همانند این است که بگوییم چرا پیامبر را دوست دارید مگر او را دیده اید؟ یا مثل اینکه بپرسید، بعد از پیامبر چه کسی را بیشتر دوست دارید؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه خوش اخلاق بودن برای یک دیپلمات چه ارزشی دارد؟ گفت: امیدوارم شامل این حدیث نبوی باشم که یکی از علائم خوب انسان، تبسم بر صورت است واگر خود را پیرو حضرت رسول می‌دانیم، ایشان همیشه تبسم بر صورت داشتند.

داوطلب هیچ یک از مسوولیت هایم نبوده‌ام

وزیر امور خارجه درباره مسولیت هایش در دولت‌های مختلف گفت: برای هیچ کدام از مسوولیت‌هایی که تاکنون داشته‌ام، خودم داوطلب نبوده‌ام و پیشنهادها از طرف مقابل بوده است.

وی به انتخابش به عنوان معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی سابق در سال 84 در جده عربستان اشاره کرد و گفت: این مسوولیت، بالاترین مقامی بود که یک فرد از جمهوری اسلامی ایران توانسته بود در خارج کشور برای تصدی آن انتخاب شود.

صالحی افزود: پس از حدود یک ماه که در جده، مسوولیت جدید خود را آغاز کرده بودم از ایران تماس گرفتند و گفتند که رییس جمهوری (دکتر احمدی نژاد) می خواهد شما را ببیند و البته من با اینکه ایشان را می‌شناختم اما تا آن موقع، فرصت گفت و گوی مستقیم را نداشتیم.

وی بیان داشت: بعد از اینکه به ایران آمدم و با ایشان دیدار داشتم، پیشنهاد وزارت علوم و وزارت امور خارجه را مطرح کردند که من گفتم تازه به جده رفته ام و با صحبت‌هایی که شد از این مرحله عبور کردیم و به جده برگشتم.

وی ادامه داد: پس از اتمام ماموریت چهار ساله جده به ایران بازگشتم که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود و با توجه به اینکه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف هستم قصد داشتم تا اول مهرماه و شروع سال تحصیلی، خودم را برای تدریس در دانشگاه آماده کنم که مجددا رییس جمهوری تماس گرفتند تا دیداری داشته باشیم.

وزیرامور خارجه گفت: رییس جمهوری به من گفتند که مسوولیت سازمان انرژی اتمی را عهده دار شوم و من هم جواب دادم که در شرف بازنشستگی از دانشگاه هستم اما عذر مرا نپذیرفتند و گفتند این تکلیف است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در زمان حضورم در سازمان انرژی اتمی، مباحثی مثل غنی سازی 20 درصد، نیروگاه بوشهر و اکتشاف از طریق هوایی پیش آمد و بعد از مدتی، رییس جمهوری دوباره از من خواستند که عهده دار مسوولیت وزارت امور خارجه شوم که اصرار آنها چندین ماه طول کشید.

صالحی گفت: تاکنون برای هیچ کدام از مسوولیت هایی که عهده دار شده ام خودم داوطلب نبوده ام و این مسوولیت‌ها به من پیشنهاد شده است.

وزیر امور خارجه در پایان این گفت و گو اظهار امیدواری کرد صداهای گوناگونی که در آستانه انتخابات شنیده می شود،‌ در یک جهت باشد؛ یعنی به رغم اختلاف فکری در اداره امور کشور، اصل و مبنای آنها، رفاه مردم، ایجاد آرامش روانی جامعه و راحت زیستن مردم باشد و اختلافات مسوولان از قاعده خارج نشود تا مردم که ولی نعمت ما هستند، آزرده خاطر شوند.

کد خبر 203640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز