همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان درباره بهترین زمان برای حل و فصل موضوع هسته‌ای گفت: اگر وقتی را برای حل و فصل موضوعات در نظر بگیریم الان بهترین زمان این مسئله است.

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان عصر یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه بنین در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

گزیده‌ای از این نشست خبری به صورت موضوع‌محور به نقل از خبرگزاری فارس در جدول زیر آمده است.

محور سخنان علی اکبر صالحی در نشست خبری

جزئیات اظهارات وزیر امور خارجه

تحولات کنونی در عراق و تلاش برخی‌‌ برای وقوع درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی در این کشور

  • تحولات اخیر در عراق نوید خوشی را نمی‌دهد، البته مطمئن هستیم که با توجه به دولت مردمی عراق که برآمده از اراده ملت است و همچنین پیشینه تاریخی این کشور که مذاهب و ملیت‌های گوناگون طی قرن‌ها با یکدیگر در شرایطی برادرانه و صلح‌آمیز زندگی کرده‌اند و همچنین وجود مراجع عظام، اجازه نخواهند داد که خدای ناکرده عراق در وادی غیر قابل پیش‌بینی قدم بگذارد؛ این را با اطمینان می‌گویم. البته باید تدابیری صورت گیرد به گونه‌ای که اجازه داده نشود خدای ناکرده عراق به این سمت برود.

ارتباط تحولات عراق با بحران سوریه

  • مسئولان عراقی با تدبیر همدل و همنوا شده و نگذارند فتنه‌ای که در سوریه آغاز شده توسط کسانی که خیرخواه منطقه نیستند و علاقمندند این فتنه را به سایر کشورهای منطقه سرایت دهند به این کشور سرایت کند. دولت و ملت عراق نگذارند که این فتنه که بر آنها تحمیل می‌شود در عراق جا باز کند. بی‌تردید اتفاقات عراق بی‌تأثیر از حوادث و بحران‌ سوریه نیست. در سفر اخیرم به عراق اطمینان یافتم که دولت و ملت این کشور نسبت به این فتنه بزرگ بیدار و آگاه هستند و نخواهند گذاشت که این فتنه، عراق را در شرایط غیر قابل پیش‌بینی قرار دهد.

نگاه صالحی به گروه 1+5 در آستانه نشست آلماتی 2

  • در نشست آلماتی 1 قدم خوبی برداشته شد، 1+5 و ایران تصمیم گرفتند توأمان در جهت درستی حرکت کرده و این گفت‌وگو را در ریل صحیحی قرار دهند و ما به نشست آلماتی 2 بسیار خوشبین هستیم. این خوش‌بینی را از باب مجامله سیاسی نمی‌گویم بلکه از باب برخی داده‌هایی که داریم عرض می‌کنم.

اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره بالا اثر شدن تحریم‌ها

  • جمهوری اسلامی با عزت و توانمندی و با توکل به ذات اقدس الهی توانسته با ابتکارات خود و با نشاط سیاسی تحریم‌ها را تا آنجایی که امکان داشته دور زده و در بخش قابل توجهی بلااثر کند. ما ساکت نشستیم که آنها هر کاری بکنند ما هم دست به اقدامات خود می‌زنیم و امیدواریم با چشم‌اندازی که پیش‌رو داریم شاهد رفع تدریجی این شرایط باشیم. بر اساس اطلاعاتی که در دست دارم و در حال حاضر قابل بیان نیست سال آینده سالی نویدبخش در این زمینه است. جمهوری اسلامی در بعد سیاسی با قدرت و قوت در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت به جلو می‌رود و به عنوان پیشتاز و خط مقدم جبهه در این چالش بزرگ که در حال حاضر شکل اقتصادی به خود گرفته به لطف الهی سربلند بیرون می‌آید.

بهترین زمان برای حل و فصل موضوع هسته‌ای از زبان صالحی

  • غرب و جمهوری اسلامی علاقه‌مند به حل و فصل موضوع هسته‌ای هستند و اگر وقتی را برای حل و فصل موضوعات در نظر بگیریم الان بهترین زمان این مسئله است. اگر مواضعی که غرب اتخاذ کرده به خصوص مواضع اخیر آن از حیث اینکه علاقه‌مند به تعامل با ایران هستند و خیلی به دنبال تقابل نیستند را صادقانه تلقی کرده و حمل به صحت کنیم، ما آمادگی خود را اعلام کردیم. خوشبختانه غرب در نشست آلماتی 1 برای اولین‌ بار نشانه‌هایی از صحت مواضع‌شان نشان دادند و امیدواریم بر این نشانه‌ها استوار بمانند.
  • ما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و هیچگاه به دنبال تقابل نیستیم اما با اقتدار از استقلال سیاسی، منافع و حاکمیت ملی دفاع خواهیم کرد. با گذشت زمان علی‌القاعده غرب باید به این باور رسیده باشد که جمهوری اسلامی کشوری نیست که بخواهد تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی، ظالمانه و تحمیلی باشد.

واکنش به اظهارات جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص رابرت لوینسون مأمور ناپدید شده اف بی آی

  • در زمان خانم کلینتون عنوان شد که یقین داریم که این فرد در ایران نیست و در جای دیگری است. ما بارها گفته‌ایم که برای روشن شدن این موضوع و سرنوشت این شخص آماده همکاری هستیم تا از طریق نهادهای اطلاعاتی این قضیه روشن شود. یک بار اعلام کرده‌ایم که این فرد در ایران نیست و خود آمریکایی‌ها نیز گفتند که این فرد در ایران نیست اما به خاطر انسان‌دوستی آمادگی داریم تا در زمینه اطلاعاتی، برای روشن شدن سرنوشت این فرد همکاری کنیم.
کد خبر 204809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز