همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در ارتباط با مذاکرات 1+5 باید از یک جا نظر گرفت و آن شورای عالی امنیت ملی است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اهداف سفر رییس‌جمهور به مصر اظهار کرد: رییس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی که بنا به دعوت آقای مرسی انجام شده است شرکت می‌کند و در این اجلاس موضوعات مبتلابه در جهان اسلام مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی دارای 57 کشور عضو است که همگی اسلامی هستند، گفت: به هر ترتیب ما در جهان اسلام مساله کم نداریم و متاسفانه اغلب مسائل و بحران‌های بین‌المللی عمدتا در کشورهای اسلامی وجود دارد. بحث‌های مربوط به مالی، گروگان‌گیری در الجزایر، بحران سوریه و مسائل دیگری چون مسائل حاشیه‌ای مثل مسائل حقوق بشر موضوعات مهمی است که در این اجلاس مدنظر قرار خواهد گرفت و از این جهت این اجلاس، اجلاس مهمی قلمداد می‌شود.

صالحی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم این اجلاس نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اظهار کرد: در این اجلاس فرصت‌های خوبی برای بحث‌های دوجانبه است و می‌توان در حاشیه این اجلاس از این فرصت‌ها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین تحولات مربوط به مذاکرات 1+5 و اعلام زمان‌های مختلف برای آن، با تاکید بر اینکه زمان و مکان در این رابطه هنوز قطعی نشده است، گفت: رایزنی‌هایی بین آقای جلیلی و خانم اشتون در حال انجام است و نامه‌نگاری‌ها انجام شده است. من زمانی که در مصر بودم با هماهنگی که با شورای عالی امنیت ملی انجام گرفت توصیه شد که نشست بعدی در قاهره برگزار شود و این موضوع با استقبال عزیزان ما در مصر روبرو شد و مصر با 1+5 برای میزبانی این نشست رایزنی می‌کند.

وی تاکید کرد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، زمان و مکان مذاکرات را در صورت قطعیت اعلام می‌کند.

خبرنگار دیگری از صالحی پرسید با توجه به کند بودن مذاکرات، برخی صحبت از امکان تعلیق مذاکرات را دارند آیا چنین موضوعی را تایید می‌کنید؟ که صالحی با تاکید بر اینکه در ارتباط با مذاکرات با 1+5 باید از یک جا نظر گرفت که آن شورای عالی امنیت ملی و مسوول آن آقای جلیلی است، گفت: اگر قرار باشد در این مورد هر کسی اظهارنظر کند مشکلاتی ایجاد می‌شود. چنانچه خود من که در جریان ریز جزئیات آن هستم اظهارنظر نمی‌کنم تا خود فرد مسوول در این رابطه اظهارنظر داشته باشد. ضمن اینکه این اظهارنظرها باید متقن و دقیق باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره لغو روادید با عراق گفت: این موضوع پیگیری می‌شود و مسیر خود را طی خواهد کرد.

وی همچنین درباره رابطه با مصر و پرواز مستقیم به این کشور گفت: ما با مصر قدم‌های خوبی برداشته‌ایم که باید با صبر و حوصله طی شود.

صالحی افزود: اراده دو کشور این است که هر چه زودتر روابط را تنظیم و آن را ارتقا دهیم و این موضوع به خوبی در حال پیشروی است. مهم این است که ما در این راستا در مسیر درست قرار گرفته‌ایم.

 

کد خبر 198812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز