همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین راهکار برای رسیدن به نتیجه، کنار گذاشتن تحریم‌هاست؛ البته ما نیازی به کنار گذاشتن تحریم‌ها نداریم ولی باید غرب برای نشان دادن حسن نیت خود تحریم‌ها را کنار بگذارد تا گفت‌وگوها بر اساس منطق و مسائل فنی پیش برود.

محمد حسن آصفری

محمدحسن آصفری با اشاره به سفر اخیر نمایندگان آژانس به ایران گفت: با شرایطی که آقای آمانو در مذاکرات دنبال می‌کند و همچنین بسته‌هایی که گروه 1+5 برای مذاکره ارائه می‌نمایند تنها می‌توان گفت که این گفت‌وگوها به نتیجه نمی‌رسد؛ چرا که منطق گفت‌وگو باید بر این استدلال باشد که دو طرف به یکدیگر امتیازاتی بدهند تا موضوع به نتیجه برسد.

وی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، افزود: تاکنون جمهوری اسلامی امتیازاتی به آژانس داده ولی طرف مقابل هیچ امتیازی به ما نداده است. طرف مقابل صرفا به دنبال امتیازخواهی است؛ از این رو می‌توان گفت که این گفت‌وگوها به نتیجه نمی‌رسد. گفت‌وگو باید بر اساس منطق و اصول و بر پایه مسائل فنی باشد که چنین چیزی از این گفت‌وگوها مشاهده نمی‌شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حضور نمایندگان آژانس در ایران هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت،‌ گفت: آنها خارج از جایگاه و ماموریت خود قصد بازدید از مناطقی که فعالیت هسته‌یی در آن انجام نمی‌شود را دارند، آنها می‌خواهند از پادگان‌ها و مراکز نظامی ما همچون پارچین بازدید کنند که مطمئن باشند که ما آنها اجازه را نخواهیم داد. هر زمان که آنها به ما اجازه دادند که از پادگان‌های نظامی‌شان بازدید کنیم ما هم این اجازه را خواهیم داد.

آصفری در عین حال گفت: هرگاه آژانس و گروه 1+5 مستنداتی ارائه کردند که ما در این مکان‌ها فعالیت‌های هسته‌یی می‌کنیم ما نیز اجازه بازدید را می‌دهیم، اما آنها نباید مستندسازی کنند؛ چرا که به نتیجه‌ای دست پیدا نمی‌کنند.

وی در ادامه داشتن حسن نیت را به عنوان اولین راهکار برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات عنوان و تاکید کرد: بزرگ‌ترین راهکار برای رسیدن به نتیجه، کنار گذاشتن تحریم‌هاست؛ البته ما نیازی به کنار گذاشتن تحریم‌ها نداریم ولی باید غرب برای نشان دادن حسن نیت خود تحریم‌ها را کنار بگذارد تا گفت‌وگوها بر اساس منطق و مسائل فنی پیش برود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آژانس نیز باید رویکرد کنار گذاشتن تحریم‌ها را توسط کشورهای دیگر دنبال کند، اظهار کرد: ما در طول 10 سال گذشته با اجازه آژانس فعالیت هسته‌یی نکرده‌ایم که اکنون نیازی به اجازه آنها داشته باشیم. اگر سانتریفیوژ تولید کردیم بر اساس معاهدات ان‌.پی‌.تی و قانون بوده است،‌ ما هیچ کار خلافی انجام نداده‌ایم، اگر سندی در این رابطه دارند ارائه کنند.

کد خبر 198273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز