همشهری آنلاین: رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد که به نظر می‌رسد ایران تبدیل مقادیر کم اورانیوم با غنای بالای خود به سوخت راکتور را از سر گرفته است، فرآیندی که اگر گسترش یابد می‌تواند زمان بیشتری را برای مذاکرات بین واشنگتن و تهران درباره برنامه هسته‌یی ایران فراهم کند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: این احتمال که ایران در حال تبدیل اورانیوم غنی‌ شده به سوخت است یکی از معدود روش‌هایی است که می‌تواند از وقوع بحرانی تا اواسط تابستان سال میلادی جاری جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران در ادامه گزارش خود مدعی شد: تهران در غیر این صورت می‌تواند تا ماه ژوئن به "خط قرمزی" که اسرائیل تعیین کرده است و پس از آن ممکن است به تاسیسات هسته‌یی ایران حمله کند تا مانع دستیابی تهران به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌یی شود، برسد.

دیپلمات‌های نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کردند که ایران ظاهرا تبدیل مقادیر کم اورانیوم با غنای بالا به سوخت را از سر گرفته‌ است، گرچه آنها جزئیات کمی در اختیار داشتند و یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفت تاکنون "کارهای بسیار بسیار کمی صورت گرفته است".

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: تا زمانی که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران در اواخر ماه فوریه منتشر نشده است فهمیدن اصل ماجرا کار دشواری است اما این مساله برای تشخیص اندازه ذخایر ایران و اینکه آنها چقدر به خط قرمز اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند حیاتی است.

یک دیپلمات گفت: ما به زودی محاسبات را انجام می‌دهیم.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: ایران در سال میلادی گذشته نیز حدود 100 کیلوگرم از اورانیوم با غنای 20 درصد خود را به سوخت تبدیل کرد.

برخی تحلیلگران مدعی‌اند که ایران سعی دارد از آستانه‌ای که اسرائیل برای مواد احتمالی در سطح تسلیحاتی تعیین کرده است بالاتر نرود و در عین حال فناوری هسته‌یی‌اش را به پیش ببرد.

تحلیلگران اعتقادی به اینکه ایران اورانیوم خود را بیشتر از 20 درصدی غنی کرده است، ندارند.

رویترز گزارش داد که ایران که امضاکننده معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌.پی‌.تی) است تاکید دارد که به دنبال سلاح هسته‌یی نیست و هدفش تولید برق و مقداری اورانیوم با غنای بالا برای اهداف پزشکی است. تهران معتقد است که اسرائیل که معاهده ان‌.پی‌.تی را امضا نکرده است و سلاح هسته‌یی دارد، یک تهدید به حساب می‌آید.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد که قدرت‌های جهانی روز به روز بیشتر به این نتیجه می‌رسند که استفاده از تحریم‌های اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدود کردن برنامه هسته‌یی‌اش بدون یک گفت‌وگوی سیاسی گسترده‌تر بین آمریکا و ایران با هدف رفع دشمنی‌هایی که به انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 برمی‌گردد، امکان‌پذیر نیست.

جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا اوایل ماه میلادی جاری پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با تهران را تکرار کرد.

مذاکرات با ایران در حال حاضر توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین) به علاوه آلمان که به گروه 1+5 معروفند انجام می‌گیرد. انتظار می‌رود که ایران و 1+5 در تاریخ 26 فوریه در قزاقستان با یکدیگر دیدار کنند.

یک دیپلمات عالیرتبه پیشین که در گذشته با ایران مذاکره کرده است در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد: از چند سال پیش کاملا آشکار بود که ایران تنها در چارچوب مذاکرات مستقیم با آمریکا در این زمینه گامی به جلو برمی‌دارد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد: با توجه به تغییرات رویکرد دیپلماتیک و پیشرفت مهندسی ایران به نظر می‌رسد که پس از ماه ژوئن چارچوب زمانی محدودی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات احتمالی آمریکا و ایران وجود داشته باشد. پس از آن پیشرفت فناوری هسته‌یی ایران می‌تواند خط قرمزهای غرب را رد کند.

به ادعای دیپلمات‌ها، ایران هیچگونه نشانه‌ای حاکی از کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد را در سایت فردو نشان نداده است گرچه تاکنون برخی از سانتریفیوژهای جدید خود را راه‌اندازی نکرده است. بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر ایران بخش بیشتری از ذخایر خود را به سوخت تبدیل نکند یا از سرعت غنی‌سازی نکاهد می‌تواند در ماه مه یا ژوئن به خطر قرمز بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برسد.

کد خبر 200949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز