همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون همتای آمریکایی خود گفت: مذاکره موضوعی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تاکنون انجام شده است و منعی برای تکرار آن وجود ندارد، اما مذاکره فراگیر سیاسی از اختیارات رهبر معظم انقلاب است.

علی اکبر صالحی

رئیس دستگاه دیپلماسی بامداد دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در باره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تمایل واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران افزود: مذاکره موضوعی در موارد خاص تاکنون با آمریکا شده که از آن جمله مذاکره در مورد افغانستان و عراق است.

وی افزود: همچنین مذاکره در باره پرونده هسته‌ای نیز در قالب مذاکرات ایران با گروه 1+5 که آمریکا نیز در آن حضور دارد، انجام می شود، اما اگر در اذهان عمومی مذاکره فراگیر سیاسی مطرح شده باشد، این مساله در حدود اختیارات رهبر معظم انقلاب است و معظم له تشخیص می‌دهند که مثلا چنین اقدامی شود یا نشود.

وزیر امور خارجه یادآور شد مذاکره موضوعی تاکنون در چند مرحله شده است و اکنون نیز آمریکا در مذاکرات گروه 1+5 حضور دارد که در این زمینه منعی نیز وجود ندارد و مذاکره می‌شود.

صالحی در عین حال اظهار داشت: نمی‌دانم منظور دقیق وزیر امور خارجه آمریکا از مذاکره مستقیم چیست؟ اگر منظور وی مذاکره سیاسی است که موضوعی جداگانه است و تصمیم گیرنده آن نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند؛ اما اگر منظور، مذاکره موضوعی در باره پرونده هسته‌ای است، این امر در حال انجام است و مساله خیلی مهمی هم نیست و طبق روال پیش می‌رود.

وزیر امور خارجه همچنین در باره هدف سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از اهداف اصلی این سفر، بررسی راه‌های توسعه اقتصادی مرزها برای ارتقای معیشت مرزنشینان است.

صالحی افزود: همچنین دولت ایران به دنبال تنظیم و ارتقای روابط خود با تمام دولت های دنیا است؛ اما اولویت با کشورهای همسایه است که با آنها منافع مشترک زیادی داریم.

وزیر امور خارجه روز گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان ضمن بازدید از مرزهای آبی و زمینی جنوب شرق کشور، چند نشست کاری از جمله با مقامات دولت افغانستان داشت و در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز حضور یافت.

صالحی را در سفر روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان، فداحسین مالکی مشاور رییس جمهوری و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بود، همراهی می‌کرد.

کد خبر 193150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز