همشهری آنلاین: یک کارشناس مسایل منطقه تاکید کرد: جان کری طرفدار شدید مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا است و در این راه می‌تواند اقداماتی انجام دهد البته انجام این مذاکرات بستگی به واکنش طرفین به خصوص جمهوری اسلامی ایران دارد.

داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه درباره معرفی جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا گفت: در آمریکا رییس جمهور تصمیم می گیرد و وزرا به منزله مشاورین رییس‌جمهور تلقی می‌شوند. هم چنین تصمیمات گرفته شده توسط رییس‌جمهور در پرتو نظرات مختلفی مانند کنگره، وزارت خارجه، شورای امنیت ملی، پنتاگون، سازمان سیا و لابی‌های مختلف و به خصوص درباره مسائل خاورمیانه لابی اسرائیل قرار می‌گیرد.

وی که با خبرگزاری ایسنا گفتگو کرده است، با تاکید بر اینکه انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا، با توجه به شخصیت و نگرش‌های وی بر اساس دیدگاه لیببرالیستی در مسائل خاورمیانه باعث می شود که وی به جای ابزار سخت افزاری از ابزار نرم افزاری استفاده کند، تصریح کرد: انتخاب وی بیشتر منجر به اتخاذ ابزار نرم‌افزاری در تصمیم‌گیری‌های اوباما در خاورمیانه از جمله ایران خواهد شد. با توجه به شرایطی که آمریکا در آن قرار گرفته است از لحاظ برخورد آینده آمریکا با ایران، نظرات وی به شکلی خواهد بود که گزینه نظامی در تصمیم‌گیری‌ها مطرح نشود.

هرمیداس باوند با اشاره به اینکه در مقایسه با سوزان رایس معرفی جان کری انتخاب بسیار خوبی بود، گفت: وی با توجه به نگاه لیبرالی خود شدیدا خواهان مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا بوده و پیشنهاداتی در این باره مطرح شده است.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر مواضع جان کری به عنوان وزیر جدید خارجه آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: حل مساله هسته‌ای ایران بیش از هر چیز مرتبط با نظر آمریکایی ها است زیرا در پشت مواضع 1+5، موضع آمریکا قرار داشته و نقش تعیین‌کننده ای دارد و برای حل این معضل باید طرف اصلی را مورد خطاب قرار دهید.

جان کری بیش از بیست سال در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور داشته و به همین دلیل در حوزه سیاست خارجی تبحر دارد. هم چنین در انتخابات2004 ریاست جمهوری آمریکا در رقابتی تنگاتنگ از رقیبش جرج دبلیو بوش شکست می خورد. پس از بر سر کار آمدن اوباما به عنوان نماینده غیر رسمی در حوزه سیاست خارجی عمل کرده و حتی سفرهایی به کشورهای مختلف داشته است.

کد خبر 195316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز