همشهری آنلاین: رئیس جمهور امریکا با تاکید بر اهمیت راه‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران، علیه «رجزخوانی اضافی» در ارتباط با این موضوع هشدار داده است.

چهره‌های یهودی که خواستند نامشان فاش نشود به روزنامه هاآرتص گفتند، باراک اوباما روز پنج‌شنبه (۷ مارس، ۱۷ اسفند)، در دیدار با رهبران یهودی امریکا در کاخ سفید، با بیان این که به «رجزخوانی اضافی» اعتقادی ندارد، گفت، همچنان فرصت برای «راه حل دیپلماتیک» برای برون‌رفت از بن‌بست هسته‌ای ایران وجود دارد.

این نشست درحالی برگزار شد که قرار است باراک اوباما، ۲۰ مارس ۲۰۱۳، برای نخستین بار بعد از تصدی ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی، به سرزمین‌های اشغال‌شده سفر کند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اوباما به اختلاف نظر امریکا و اسرائیل در ارتباط با ایران اشاره کرد و در عین حال گفت، این شکاف «به بزرگی اختلاف نظرهایی که داخل تل‌آویو وجود دارد، نیست.»

این درحالی است که رئیس جمهور امریکا بر عزم خود برای لحاظ هر گزینه ممکن در ارتباط با ایران تاکید کرد و افزود، سیاست کاخ سفید درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران پیشگیرانه است نه محدود کننده.

امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها همواره ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

این درحالی است که نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند.

اسرائیل با طرح این ادعای تایید نشده، بارها به صراحت ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است، درحالی که امریکا تاکید دارد، همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران روی میز است.

جو بایدن، روز دوشنبه (۴ مارس، ۱۴ اسفند) در کنفرانس سالانه «کمیته روابط عمومی اسرائیل و امریکا» (آیپک / AIPAC) در واشنگتن دی‌سی، گفت: امریکا نمی‌خواهد جنگ با ایران را آغاز کند، اما پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است.

در همین حال، مقامات عالی‌رتبه امریکا از جمله بایدن و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در دو ماه گذشته، تمایل واشنگتن را برای مذاکرات دوجانبه با تهران ابراز کرده‌اند.

بایدن دوم فوریه ۲۰۱۳ میلادی، در چهل و نهمین نشست سالانه «کنفرانس امنیتی مونیخ» در آلمان، پیشنهاد مذاکره با تهران را مطرح کرد، در حالی که چهار روز بعد، وزارت دارایی امریکا از تحریمات جدید این کشور برای جلوگیری از دستیابی تهران به درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام ایران خبر داد.

آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، هفتم فوریه، ضمن انتقاد از سیاست دوگانه واشنگتن درباره ایران، تصریح کردند: «مذاکره و فشار دو راه جداگانه هستند و ملت ایران قبول نمی‌کند که زیر فشار و تهدید با تهدید کننده مذاکره کند.»

رهبر انقلاب افزودند: شما (آمریکایی‌ها) اسلحه را مقابل ایران می‌گیرید و می‌خواهید مذاکره کنید، ملت ایران مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد.

کد خبر 204827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز