گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای زمستان تاکنون قیمت سهام پنج شرکت از 110تا 268درصد در بورس تهران افزایش یافته است.

بورس

پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل افزایش بهره مالکانه معادن در بودجه92، قیمت سهام شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی در بورس با نزول مواجه شود. به گزارش همشهری، اطلاعات جدید نشان می‌دهد روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌ها در زمستان امسال شتاب بیشتری گرفته و برخی از شرکت‌ها با رشد‌های باور نکردنی مواجه شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده به‌دلیل وقوع تحولات اقتصادی جدید مخاطرات جدیدی پیش روی بازار سهام به‌وجود آید.

هفته گذشته شرکت ملی صنایع مس پیش‌بینی سود سهام خود را برخلاف انتظار بازار کمتر از آنچه تصور می‌شد اعلام کرد و این موضوع منجر به ناامیدی سهامداران و کاهش قیمت سهام این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس شد؛ به‌طوری که نزول قیمت سهام این شرکت اثر زیادی در کاهش شاخص بورس در هفته گذشته داشت.

از سوی دیگر تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که نرخ بهره مالکانه معادن نیز در بودجه سال آینده به بیش از پنج برابر افزایش یافته است که این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه از جمله، چادر ملو، گل گهر و گروه توسعه معادن روی داشته باشد.

رشد زمستانی

اما همگام با تحولات جدید بازار، آمارها نشان می‌دهد قیمت سهام پنج‌شرکت از ابتدای زمستان تاکنون بین 110تا 268درصد رشد کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد شرکت پالایش نفت اصفهان در صدر بورس قرار گرفته و میزان بازده واقعی این شرکت در 70روز گذشته بیش از 268درصد بوده است.

پس از پالایش نفت اصفهان، دوشرکت کوچک نوش مازندران و پارس الکتریک به‌ترتیب با 265و 248درصد رشد در جایگاه‌های دوم و سوم بورس قرار گرفته‌اند. سهامداران دو شرکت نساجی بروجرد و پالایش نفت لاوان هم فقط در 70روز گذشته 232و 110درصد سود کرده‌اند و این دو شرکت به‌ترتیب به لحاظ بازده در رتبه‌های چهارم و پنجم بورس در فصل زمستان قرار گرفته‌اند.پس از این پنج شرکت، شرکت‌های تهران دارو، پالایش نفت شیراز، آینده‌سازان بهشت پارس، کربن ایران و فراورده‌های تزریقی نیز با 92 تا 45درصد بازده رتبه‌های پنجم تا دهم بازار سهام را در اختیار گرفته‌اند.

کد خبر 203564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز