گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: مراحل آماده‌سازی‌ سهام پرسپولیس به‌سرعت در حال انجام است و سهام این باشگاه تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود اما عرضه سهام باشگاه استقلال به ارائه مدارک مالی بیشتری نیاز دارد.

بورس

ابوالقاسم شمس جامخانه در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین خبر‌های مربوط به عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در فرابورس گفت: مراحل آماده‌سازی‌ سهام باشگاه پرسپولیس با همکاری مدیران این باشگاه در حال طی‌شدن است. سهام این باشگاه حداکثر تا پایان سال در فرابورس به عموم مردم عرضه می‌شود.

او درباره زمان و نحوه عرضه سهام باشگاه استقلال تهران در بورس گفت: جلسات مستمر مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ با مدیران باشگاه استقلال در جریان است و ظرف چند روز گذشته نشست‌های فشرده‌ای با علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال برگزار شده است اما برخی از نکات مالی و گزارش‌های این شرکت همچنان باقی مانده که باید از سوی این باشگاه ارائه شود و پس از آن باید مشاور پذیرش سهام این شرکت مشخص شود.

او تأکید کرد: در حال حاضر پیگیر نهایی کردن افزایش سرمایه و پذیرش باشگاه پرسپولیس در فرابورس هستیم. در این‌باره هر هفته جلسه‌هایی با مسئولان دو باشگاه برگزاری می‌شود تا زمینه پذیرش و عرضه خرد سهام پرسپولیس و یا هر دو باشگاه تا پایان سال فراهم شود.

او در مورد میزان عرضه سهام این دو باشگاه گفت: در مرحله اول پنج تا 10درصد از سهام این دو باشگاه به‌صورت خرد در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود و پس از آن یک بلوک 17درصدی از سهام این شرکت به‌صورت مدیریتی فروخته می‌شود و بعد از این مراحل با تصویب هیأت عالی واگذاری بقیه سهام این دو باشگاه به‌صورت بلوک‌های مدیریتی به فروش می‌رسد. به گفته او براساس قانون باید فقط 20درصد از سهام این دو باشگاه در دست دولت باقی بماند و 80درصد به بخش خصوصی واگذار شود. شمس در مورد قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه گفت: روال کار قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها همانطور است که بقیه شرکت‌ها به فروش می‌رسند و بازار قیمت سهام آنها را کشف می‌کند.

تأیید اهلیت خریداران

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صلاحیت یا اهلیت خریداران هم باید تأیید شود؟ گفت: وزارت ورزش پیشنهاد کرده تا اهلیت خریداران تأیید شود اما این موضوع باید از سوی هیأت عالی واگذاری بررسی و در نهایت تأیید شود بنابر این ما بحث اهلیت خریداران را در نشست هیأت عالی واگذاری طرح خواهیم کرد و نهایتا هیأت واگذاری در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. به گفته او درصورتی که هیأت واگذاری با پیشنهاد وزارت ورزش موافقت کند در نهایت اهلیت خریداران قبل از خرید سهام این دو باشگاه باید تأیید شود.

فولاد خوزستان

شمس جامخانه در مورد واگذاری بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان گفت: آگهی عرضه این بلوک منتشر شده و زمان عرضه نهایی آن را باید مسئولان بورس تعیین و اعلام کنند.به گفته او مسئولان فولاداکسین خوزستان همه تضمین‌های مربوط به بدهی ۲۵۰ میلیون یورویی به فولادخوزستان را می‌دهند و از این بابت نگرانی وجود ندارد. از سوی دیگر فولاد اکسین خوزستان قادر به پرداخت اقساط و تسهیلات است. تاکنون یکی دو مشتری برای خرید بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

طبق مصوبه 30دی هیأت واگذاری مقرر شده بلوک مدیریتی فولادخوزستان (شامل یک میلیارد و 106میلیون و 960هزار سهم) به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 25درصد به شرط آنکه از سه هزار تومان کمتر نباشد، روانه میز فروش شود. شرایط این واگذاری هم 25درصد نقد و مابقی اقساط چهار ساله تعیین شده است.

عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که سهام چه شرکت‌های دیگری تا پایان سال در بازار سرمایه عرضه می‌شود؟ گفت: پنج درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس نیز تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود. در این‌باره سازمان خصوصی‌سازی‌ به همراه وزارت اقتصاد و نفت پیگیر برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به 31خرداد سال‌جاری هستند تا سهام این شرکت هر چه سریع‌تر در بورس عرضه شود.

او تأکید کرد: همه با عرضه پنج‌درصد از سهام این شرکت موافق هستند اما با توجه به طرح برخی مسائل از سوی مسئولان وزارت نفت باید نکاتی بررسی و نهایی شود تا مقدمات واگذاری بلوکی سهام آن فراهم شود. در این مورد هم مسئولان وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت در حال نهایی کردن آخرین موارد هستند.او اعلام کرد: بنابراین عرضه پنج درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در سال‌جاری حتما پیگیری و انجام خواهد شد اما بلوک‌های سهام آن در سال آینده واگذار خواهد شد.

کد خبر 201199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز