گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری 18هزار و 105 میلیارد تومان سهام دولتی در سال 91خبر داد و اعلام کرد که 50درصد واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است.

طرح

حسن محمد تبار معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال گذشته گفت: جمع کل واگذاری‌های سال گذشته به 18هزارو 105میلیارد تومان رسید که از این میزان شش هزار و 873میلیارد تومان به بخش غیردولتی و 11هزارو 232میلیارد تومان به‌عنوان رد دیون به نهاد‌های عمومی غیردولتی واگذار شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان این واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است، گفت: از مجموع کل سهام فروخته شده در سال گذشته 22درصد از طریق بورس و 28درصد هم از طریق فرابورس واگذار شده است.به گفته وی بقیه 50درصد سهام واگذار شده در سال 91هم به روش مزایده به بخش غیردولتی فروخته شده است.

وی تأکید کرد: در مجموع در سال گذشته سهام 85شرکت دولتی واگذار شد که از این تعداد 47شرکت به بخش غیردولتی و 37شرکت نیز به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رد دیون یا بدهی‌های دولت فروخته شد. محمد تبار تصریح کرد: در سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ باید شش هزار و 500میلیارد تومان از مبلغ بودجه را تأمین می‌کرد و این رقم در سال‌جاری در حدود شش هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

واگذاری‌های بهار

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که در بهار امسال سهام چه شرکت‌هایی فروخته خواهد شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است بلوک‌های سهام شرکت‌های پالایشگاه نفت لاوان، شیراز و بندرعباس و همچنین شرکت آلومینیوم ایران ازطریق بازار سرمایه به بخش خصوصی واگذار شود.

وی توضیح داد: 45درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس به قیمت پایه دو هزار و 972میلیارد تومان و همچنین 50درصد از سهام پالایشگاه نفت لاوان به قیمت پایه 676میلیارد تومان در بهار امسال فروخته خواهد شد.وی افزود: همچنین 34درصد از سهام پالایشگاه نفت شیراز به قیمت پایه 570میلیارد تومان و 19.53درصد از سهام شرکت آلومینیوم ایران به قیمت پایه 26میلیارد تومان برای فروش عرضه خواهد شد.

محمد تبار در پاسخ به این پرسش که با توجه به فروخته نشدن سهام هلدینگ خلیج‌فارس از طریق بورس در روز‌های پایانی سال گذشته آیا قرار نیست سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت پایه سهام درنظر گرفته شده برای سهام این شرکت را کاهش دهد، گفت: نمی‌توان چنین چیزی را مطرح کرد ضمن اینکه قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به قیمت تابلو درنظر گرفته خواهد شد اما بحث کاهش قیمت مطرح نیست چرا که سازمان خصوصی‌سازی‌ همیشه تلاش می‌کند قیمت عادلانه‌ای را برای سهام شرکت‌ها درنظر بگیرد و سپس سهام شرکت‌ها را برای فروش عرضه کند.

کد خبر 208220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز