همشهری آنلاین: نشست عکاس و فیلمساز بزرگ تاجیکستان با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان عکاسی در مرکز آموزش فرهنگ فیلم تهران برگزارشد.

عکاسی

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست زائور رستم‌ویچ داخته گفت: جای، جای کشور ایران، با فرهنگ ها و رفتارهای متنوع، قابلیت عکاسی دارد.

وی با تشریح اقدامات خود در حوزه عکاسی و تصویربرداری، گفت: بنده بیش از 700 فیلم مستند را کارگردانی و فیلمبرداری کرده ام که یکی از شاخص ترین آنها فیلم رستم و سهراب است.

وی در ادامه به بررسی وضعیت عکاسی پرداخت و گفت: هنرمند عکاس با خلاقیت و نگاه دقیق خود می‌تواند آثار عمیقی خلق کند.

وی گفت: عکاسان باید کشورشان را با عکس به جهانیان بشناسانند.

درادامه این نشست عکاسان شرکت کننده به طرح سوالات خود از این هنرمند تاجیکی پرداختند.

داخته در پاسخ به این سوال که چگونه به حرفه عکاسی روی آوردید گفت: در جنگ برادرکشی تاجیکستان، بیکاری بیداد می‌کرد و من هم با توجه به علاقه ای که به عکاسی داشتم از این جنگ عکس های را به ثبت رساندم و پس از آن نیز نمایشگاهی را برپا کردم.

نمایش فیلم مستند چترباز به کارگردانی و تصویربرداری این هنرمند از بخش های دیگر، نشست یاد شده بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم امیر عباس تقی پور مدیر عامل شرکت فرهنگ فیلم تهران ضمن تشکر از حضور این هنرمند تاجیکی گفت: به عینه دیده ام که مردم تاجیکستان، چه احترام خاصی برای زائور داخته قائل هستند.

وی با ذکر خاطره ای از مواجه شدن مردم شهر دوشنبه با این هنرمند افزود: زائور داخته در کنار تخصص و مهارتش، هنرمندی مردمی است.

تقی پور تاکید کرد عیار هنرمندان مردمی، بیشتر و یاد خاطرشان جاودان تر است.

سپس وی به بیان اقدامات انجام شده در این شرکت فرهنگ فیلم تهران پرداخت و گفت: این نشست در راستای اهداف باشگاه هنرمندان فرهنگ فیلم تهران است که اخیرا راه اندازی شده و امیدواریم بتوانیم ماهانه جلسات منظمی با موضوعات از قبل اعلام شده برگزار کنیم.

در پایان این نشست که با استقبال علاقمندان به این مبحث مواجه شد شرکت کنندگان در این نشست به طرح سوال و بحث پیرامون موضوعات مطرح شده توسط داخته پرداختند.

زائور رستم‌ویچ داخته سال ۱۹۳۶ در منطقه داغستان روسیه به دنیا آمد.

سال ۱۹۶۴ از رشته فیلم‌برداری فارغ‌التحصیل شد و تا زمان بازنشستگی در استودیوی تاجیک‌فیلم کار می‌کرد.

وی تاکنون ۱۳ فیلم هنری و حدود ۷۰۰ فیلم مستند فیلم‌برداری کرده‌است.

«انسان پوستش را عوض می‌کند»، «شیرک دلاور»، «جستجوی ببر» و «رستم و سهراب» از جمله مهم‌ترین آثار فیلمبرداری زائور داخته است که تاکنون از طریق شبکه‌های تلویزیونی تاجیکستان پخش می‌شوند.

 

کد خبر 201944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز