چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش رقابتی رشته‌های عکاسی، پوستر و سفال و سرامیک پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه این بخش جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر فرصتی برای پرداختن به فرهنگ ایرانی اسلامی است و هنرمندان با استفاده از فرصت های نو می‌توانند داشته های اصیل فرهنگ خود را ارائه کنند.

شاه آبادی در ادامه گفت: حاصل رویکرد جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در این دوره آثار هدفمند و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و تمدن کشور است و اگر این اقدام رنگ و بوی جدی تر بگیرد و دنبال شود نقش خود را در آینده هنرهای تجسمی کشور نشان می‌دهد و بستری مناسب فراهم می‌شود تا هنرمندان داشته های خود را با زبان جهانی هنرهای تجسمی بیان کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تصویر را "ماشین جنگی هزاره" سوم می‌نامند و کشورها و فرهنگ هایی می‌خواهند با ماشین دگرگون ساز خود انسان و دنیا را تغییر دهند و چشم انداز و فرهنگ خود را با زبان تصویر بیان کنند و فرهنگ خود را به افراد و دیگر کشورها ارائه کنند.

حسن غفاری؛ دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در ادامه این مراسم گفت: بخشی از خواسته های جامعه فرهنگی، هنری در جشنواره ها شکل می‌گیرد و جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از مهمترین آنهاست.

در گذشته بخش عکس در زیر مجموعه جشنواره بین المللی تئاتر و فیلم فجر به صورت تخصصی عکاسی تئاتر و سینما دیده شده بود اما از پنج سال قبل جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شکل گرفت و فرصت مناسبی را فراهم کرد.

غفاری ادامه داد: جشنواره های متعدد موضوعی عکاسی در کشور ما برگزار می‌شود که مهمترین آنها دوسالانه عکس است و با توجه به این وضعیت موضوعی شدن جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اتفاق خوشایندی است.

دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با اشاره به زبان جهانی عکس گفت: در رشته عکس پنجمین جشنواره تجسمی فجر موضوع "شادی های زندگی و امید به زندگی" انتخاب شد که ابتدا از این موضوع بسیار استقبال کردند اما بعد با جست و جو در ذخیره عکس های خود اعلام کردند که در این موضوع چندان عکس ندارند و این نشان داد که عکاسان جامعه ما با موضوع شادی های زندگی و امید به زندگی عکس های معدودی دارند و چندان به این موضوع پرداخته نشده است.

بنابراین در نهایت از نزدیک به شش هزار عکس رسیده 77 عکس انتخاب شد که در جشنواره به نمایش گذاشته شده است.

غفاری در پایان گفت: ضرورت دارد که اهل نقد و نظر درباره این آثار و موضوع بنویسند و نقد کنند و دلایل اینکه عکس های شادی معدود است بررسی و نقد شود.

پیشنهاد می‌کنیم در سال آینده نیز موضوع "خانواده، شادی های زندگی و امید به زندگی" برای بخش عکس جشنواره تجسمی فجر انتخاب شود.

77 عکس از عکاسان ایران و کشورهای مقدونیه، ازبکستان، هند و بنگلادش با موضوع "شادی های زندگی و امید به زندگی"، 61 پوستر از هنرمندان ایران و لهستان با موضوع عدالت و 28 اثر سفال با موضوع ارزش های انسانی و الهی در بخش رقابتی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 200414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز