همشهری آنلاین: نمایشگاه تجلی نماد‌ها و نشانه‌های عاشورایی در هنر عکاسی در فرهنگسرای نیاوران به همت موسسه فرهنگ و هنر شیعه با ارائه آثار برگزیده راه یافته به بخش مسابقه از عکاسان سراسر کشور برپا شده است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، میثم توکلی بینا، رئیس موسسه فرهنگ و هنر شیعه اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۹۷ اثر از ۶۱۴ عکاس ارسال شده است که آثار بر‌تردرکتاب عکس سوگواره به چاپ می‌رسد. در اختتامیه این نمایشگاه از کتاب عکس رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص اهداف این نمایشگاه بیان کرد: هدف اصلی ما از برپایی این نمایشگاه ثبت فرهنگ‌های معاصر است، چرا که با ثبت هنری رویدادهای فرهنگی می‌توان نقشی در آن ایفا کرد. این نمایشگاه آغاز راه برای ثبت میراث مذهبی و رسوم پر ارزش آن است.

حسن غفاری داور سوگواره و مدرس عکاسی درباره هدف برپایی این نمایشگاه گفت: برای معرفی فرهنگ عاشورایی اقوام ایرانی به نسل نو و جوان، تصمیم به برگزاری سوگواره و نمایش آثار عاشورایی گرفته شد.

وی افزود: روز عاشورا تنها روزی است که عکاسان تمام کشور در آن حضور دارند و می‌توان به راحتی گفت که نه تنها عکاسان بلکه مردم عام نیز به عکاسی از حضور پرشور مردم جهان در روز عزاداری اباعبدالله الحسین (ع (می‌پردازند که این خود شوق زیاد مردم را نشان می‌دهد.

این عکاس با بیان اینکه دوربین چشم زمان است، اظهار داشت: می‌توان با به نمایش گذاشتن آثار عاشورایی خود، فرهنگ عاشورایی خود را نیز به مردم جهان منتقل کنیم.

کربلایی یکی از مسئولان اجرایی این نمایشگاه با بیان اینکه در این نمایشگاه شاهد آثاری از سراسر کشور هستیم، گفت: در ابتدا فراخوانی برای حوزه‌های هنری و دانشگاه‌ها ارسال و برای تعدادی از هنرمندان هم دعوت نامه فرستاده شد.

بیشتر شرکت کنندگان آثار خود را از طریق پست و برخی به صورت حضوری به دبیرخانه تهران ارائه کردند.

وی با بیان اینکه دایر کردن و برپایی نمایشگاه حدود دوماه به طول انجامید، افزود: مسابقه به دو بخش اصلی (مستند) و ویژه (خلاقیت هنری و عکس‌های نو آورانه) تقسیم می‌شود.

کربلایی همچنین توضیح داد: شرکت کنندگان در هر بخش ۵ عکس به همراه ۲مجموعه عکس ارسال کرده‌اند. این عکس‌ها تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی، دیجیتیال و نگاتیوی هستند.

به گفته وی گالری به ۳ بخش ویژه، مستند، اساتید تقسیم شده است که در بخش اساتید از هر استاد ۳ اثر در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

به تمامی شرکت کنندگانی که اثر آن‌ها بذیرفته شده باشد، گواهی اعطا خواهد شد. همچنین به تمامی عکس‌هایی که به نمایشگاه پایانی راه بیدا کنند مبلغ ۵۰ هزار تومان حق التالیف تعلق می‌گیرد.

تمامی عکس‌های راه یافته به نمایشگاه در کتاب سوگواره به چاپ خواهد رسید و یک نسخه از کتاب به صاحبان آثار راه یافته به نمایشگاه اهدا خواهد شد.

 

کد خبر 196153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز