سرویس فرهنگی جهان نیوز - حامد افروغ: کتاب "سال سی" که به بررسی تاریخی رویدادهای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از چشم دوربین بیش از ۲۰۰ تن از عکاسان ایرانی و غیرایرانی می‌پردازد پس از پنج سال تلاش مستمر و مطالعات و پژوهش‌های همه جانبه در حوزۀ تاریخی معاصر و عکاسی خبری ایران منتشر شد.

سی سال

با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام (ره) و وقوع رخدادهای تلخ و شیرین آن، عکاسان نقش موثری در ثبت لحظه های تاریخی از اولین روزهای انقلاب تاکنون داشته‌اند.

عکس‌هایی که در مقاطع مختلف انقلاب گرفته شده اند از شروع تبعید حضرت امام (ره) تا بازگشت ظفرمندانه ایشان به کشور همگی در قاب عکاسان این مرز و بوم ثبت شدند تا روایت گر سختی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌های قیامی باشند که کهن‌ترین پادشاهی جهان را به زیر کشاند تا حکومتی مردمی بر مبنای اسلام بنا کند.

کتاب "سال سی" به عنوان نفیس‌ترین کتاب عکس تاریخی کشور سه‌شنبه ۱۷ بهمن در سالن اصلی تالار وحدت رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور مرضیه دباغ مبارز انقلابی،‌ نورالدین عافی راوی کتاب "نورالدین پسر ایران" و همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد (از شهدای هسته‌ای) به همراه دخترش آرمیتا برگزار شد، حجت‌الاسلام زائری، مرضیه دباغ و طاهر خانی که مدیریت اجرایی و گردآوری کتاب سالی سی را بر عهده داشته است، سخنرانی کردند.

پس از سخنرانی، از برخی عکاسان برتر از جمله علی فریدونی و محمد صیاد و مهدی قاسمی به نمایندگی از سه نسل عکاسان کشور، در حضور داریوش عسگری و محمدحسین حیدری مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تقدیر شد.

به گفته رضا طاهرخانی مولف و مدیر این پروژه، کتاب "سال سی" شامل ۱۴۰۰ عکس منتخب از میان بیش از ۵ میلیون فریم عکس در اندازه ۲۵×۲۵ سانتیمتر و قطر ۱۰ سانتیمتر با چاپ نفیس هفت رنگ در ۱۳۹۲ صفحه است که با همکاری رضا طاهرخانی، محمد درودیان، فرهاد سلیمانی، سید احمد محیط طباطبایی، سیدعباس میرهاشمی و مریم جلالی در شورای سیاست‌گذاری، از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج منتشر شده است و محمد حسین صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است.

در پایان رونمایی، نیز ‌سه نسخه از این کتاب به مرضیه دباغ، آرمیتا دختر شهید رضایی‌نژاد و حمید سوریان کشتی‌گیر برنده مدال طلای المپیک اهدا گردید

کد خبر 200572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز