همشهری آنلاین: یک روزنامه آلمانی روز یکشنبه از معامله تسلیحاتی جدید عربستان با آلمان خبر داد که براساس آن آل سعود برای خرید دهها دستگاه نفربر پیشرفته با ویژگی خاص تلاش می کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه بیلد ام زونتاگ (ویژه نامه یکشنبه ها) در خبری به افشای قرارداد تسلیحاتی جدید دولت آلمان با عربستان پرداخت و نوشت: حاکمان سعودی بار دیگر نسبت به انجام یک معامله تسلیحاتی جدید با برلین ابراز علاقه کرده اند.

این روزنامه آلمانی نوشت: برپایه این معامله جدید که برغم مخالفت های گسترده با افزایش صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان دوباره در دستور کار قرار گرفته است، مقام های عربستانی به دنبال خرید نفربرهای پیشرفته ˈدینگو 2ˈ هستند که از ویژگی خاصی در زمینه شناسایی مواد استفاده شده در سلاح های شیمیایی و بیولوژیک برخوردار است.

براساس گزارش این روزنامه،برغم محرمانه بودن چنین معاملاتی و ممنوع بودن اطلاع رسانی درمورد روند انجام کارهای مربوط به آن، شواهد حاکی از این است که دولت آلمان نیز به این درخواست مقام های عربستانی چراغ سبز نشان داده است.

روزنامه بیلد ام زونتاگ در ادامه گزارش خود در این زمینه به نقل از محافل مذاکراتی در این معامله تسلیحاتی می نوسد: این قرارداد تسلیحاتی، در مجموع خرید30 دستگاه از این نوع نفربرهای ویژه را در برمی گیرد که از سوی دو شرکت تسلیحاتی آلمان که در زمینه ساخت تانک و زره پوش فعالیت می کنند، تامین خواهد شد.

رقم این معامله تسلیحاتی بالغ بر 100میلیون یورو پیش بینی شده است ضمن اینکه در دراز مدت عربستان سعودی تصمیم دارد خرید این نوع زره پوش را به 100دستگاه افزایش دهد.

به نوشته این روزنامه، مذاکرات آلمانی ها برای انعقاد قرارداد صادرات این تسلیحات نظامی با وزارت دفاع عربستان در حال نهایی شدن است و شورای امنیت فدرال آلمان نیز در موافقت با صادرات این سلاح ها راه را برای انجام مذاکرات نهایی بین شرکت های تولیدکننده و مقام های سعودی هموار کرده است.

بیلد ام زونتاگ می نویسد: هر چند خبرها حاکی است که هنوز مجوز نهایی انجام این معامله تسلیحاتی صادر نشده است اما به نظر می رسد باید فروش این زره پوش ها به عربستان را قطعی دانست.

براساس اطلاعات منتشر شده در این نشریه آلمانی، زره پوش های دینگو قرار است با 36 نفربر ˈفوکسˈ که در سال 1391 و در زمان جنگ خلیج فارس به عربستان فروخته شد، جایگزین شود.

فضای داخل زره پوش های دینگو بیشتر به یک آزمایشگاه پیشرفته سیار شبیه است که با سیستم ها و دستگاه های مجهز خود قادر هستند درصورت مواجه شدن با حملات نظامی با سلاح های کشتار جمعی، نوع ماده استفاده شده در سلاح کشتار جمعی یا بیولوژیک را برای انجام مراحل مقابله و دفع، شناسایی کنند.

براساس این خبر، آموزش و تعلیم نظامیان عربستانی برای استفاده از این زره پوش ها در ایالت زاکسن در شرق آلمان از سوی شرکت های تولید کننده آن در حال انجام است.

سیاست دولت ائتلافی مرکل در افزایش صادرات تسلیحات نظامی به کشورها بویژه مناطق درگیر در بحران و همین طور کشورهایی که ناقض حقوق بشر شناخته شده و در زمره نظام های دیکتاتوری قرار دارند، از سوی احزاب و گروه های صلح طلب و همچنین سیاستمداران مخالف جنگ بشدت مورد انتقاد قرار دارد.

خبر معامله جدید تسلیحاتی آلمان با عربستان درحالی امروز در رسانه های این کشور منتشر شده که هفته گذشته اشپیگل درمورد میزان صادرات سلاح های آلمانی به کشورهای خارجی درسال روبه پایان 2012،نوشت که پادشاهی عربستان سعودی گوی سبقت را در واردات سلاح از آلمان از دیگر کشورها ربوده و بزرگترین مشتری تسلیحات آلمانی در سال جاری بوده است.

براساس گزارش اشپیگل، براساس آمارهای منتشر شده از مجوزهای صادر شده برای فروش تسلیحات نظامی تا آخر یازدهمین ماه سال (نوامبر)، عربستان در بین کشور های واردکننده سلاح از آلمان مقام اول را به خود اختصاص داده است.

اشپیگل به استناد فهرستی که در رابطه با مجوزهای صادرات تسلیحاتی از سوی وزارت اقتصاد آلمان منتشر شده است، نوشت: مجموع مجوزهای صادر شده فروش سلاح از آلمان به عربستان معادل یک میلیارد و 340 میلیون یورو در یک سال بوده است.

حجم بالای صادرات تسلیحاتی آلمان به حاکمان عرب منطقه خاورمیانه و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس درحالی با شدت ادامه دارد که سیاستمداران و سران احزاب مخالف دولت و همچنین مخالفان جنگ، صلح طلبان، افکار عمومی و رسانه های این کشور پیوسته صادرات تسلیحاتی دولت ائتلافی مرکل به کشورهای ناقض حقوق بشر را مورد انتقاد قرار می دهند.

مخالفان افزایش صادرات تسلیحات نظامی آلمان به کشورهای درگیر بحران، همیشه نسبت به اینکه سلاح های نظامی این کشور در سرکوب قیام های مردمی از سوی حاکمان دیکتاتور مورد استفاده قرار گیرد، به دولت هشدار می دهند.

در همین راستا ˈیان فان آکنˈ نماینده حزب چپ ها در مجلس آلمان و کارشناس تسلیحاتی این کشور در واکنشی تند نسبت به افزایش صدور سلاح به عربستان، گفت: به نظر می آید که هر چه نقض حقوق بشر بیشتر باشد، به همان نسبت نیز صادرات تسلیحاتی آلمان به آن کشور بیشتر خواهد بود.

کد خبر 196187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز