یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عربستان سعودی به عنوان بزرگترین وارد کننده تسلیحات نظامی از آلمان در سال 2012 معرفی شد.

عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح از آلمان

به گزارش ایرنا،هفته نامه اشپیگل روز یکشنبه در پیش خبری درمورد میزان صادرات سلاح های آلمانی به کشورهای خارجی درسال روبه پایان 2012،نوشت: پادشاهی عربستان سعودی گوی سبقت را در واردات سلاح از آلمان از دیگر کشورها ربوده و بزرگترین مشتری تسلیحات آلمانی در سال جاری بوده است.

براساس این گزارش، براساس آمارهای منتشر شده از مجوزهای صادر شده برای فروش تسلیحات نظامی تا آخر یازدهمین ماه سال (نوامبر)، عربستان در بین کشور های وارد کننده سلاح از آلمان مقام اول را به خود اختصاص داده است.

اشپیگل به استناد فهرستی که در رابطه با مجوزهای صادرات تسلیحاتی از سوی وزارت اقتصاد آلمان منتشر شده،نوشت: مجموع مجوزهای صادر شده فروش سلاح از آلمان به عربستان معادل یک میلیارد و 340 میلیون یورو در یک سال بوده است.

این گزارش می افزاید: بزرگترین بخش مجوز های صادر شده، در زمینه تسلیحات نظامی مورد نیاز برای تحکیم و تشدید حفاظت های مرزی بوده است که از سوی شرکت تسلیحاتی EADS که در زمینه هوا و فضا نیز فعالیت می کند تامین خواهد شد و ارزش این پروژه به تنهایی یک میلیارد و یکصد میلیون یورو برآورد می شود.

این نشریه آلمانی در ادامه می افزاید:در مجوزهای صادر شده برای فروش تسلیحات نظامی به عربستان،تحویل نزدیک به یک میلیون و 200 هزار گلوله مورد استفاده در اسلحه های کمری دیده می شود و همچنین یکصد موشک قابل استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین نیز از سوی عربستان سفارش داده شده است.

اشپیگل در ادامه از قطعات تانک و همچنین لوازم و تجهیزات مورد نیاز در هواپیماهای جنگی به عنوان دیگر مواردی نام برد که نام آنها در فهرست خرید های نظامی حاکمان سعودی از دولت آلمان گنجانده شده است.

حجم بالای صادرات تسلیحاتی آلمان به حاکمان عرب منطقه خاورمیانه و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس درحالی با شدت ادامه دارد که سیاستمداران و سران احزاب مخالف دولت و همچنین مخالفان جنگ،صلح طلبان، افکار عمومی و رسانه های این کشور پیوسته صادرات تسلیحاتی دولت ائتلافی مرکل به کشورهای ناقض حقوق بشر را مورد انتقاد قرار می دهند.

مخالفان افزایش صادرات تسلیحات نظامی آلمان به کشورهای درگیر بحران،همیشه نسبت به اینکه سلاح ها نظامی این مشور در سرکوب قیام های مردمی از سوی حاکمان دیکتاتور مورد استفاده قرار گیرد، به دولت هشدار می دهند.

در همین راستا یان فان آکن نماینده حزب چپ ها در مجلس آلمان و کارشناس تسلیحاتی این کشور در واکنشی تند نسبت به افزایش صدور سلاح به عربستان، گفت:به نظر می آید که هر چه نقض حقوق بشر بیشتر باشد، به همان نسبت نیز صادرات تسلیحاتی آلمان به آن کشور بیشتر خواهد بود.

کد خبر 194552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز