همشهری آنلاین: مردم عربستان سعودی در ریاض، پایتخت این کشور و شهر قطیف برای ابراز همبستگی با معترضان زن زندانی تظاهرات ضد رژیم برگزار کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی: این تظاهرات کنندگان خواستار آزادی فوری گروهی از زنان بودند که هفته گذشته میلادی در شهر «بریده» بازداشت شدند.

فعالان می‌گویند که نیروهای امنیتی سعودی بیش از ۳۰۰ معترض از جمله شماری از زنان و کودکان را در روز اول مارس بازداشت کردند. این حادثه پس از آن رخ داد که صدها تن از مردم شهر بریده با تجمع مقابل دفتر تحقیقات و پیگرد قانونی خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

این در حالی است که مقامات سعودی ادعا می‌کنند ۱۶۱ تن در ارتباط با تظاهرات بریده بازداشت شده و تاکنون ۱۰۰ تن از این افراد آزاد شده‌اند.

تظاهرات علیه خاندان آل سعود اخیرا از استان الشرقیه به دیگر بخش‌های عربستان سعودی گسترش یافته است و مردم بریده تهدید کرده‌اند که انقلابی علیه این رژیم به راه اندازند.

در تظاهرات هفته گذشته در بریده برخی معترضان تصاویر محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان سعودی را به آتش کشیدند.

عفو بین‌الملل نیز اکتبر ۲۰۱۲ از مقام‌های عربستان سعودی خواست به «سرکوب مکرر تلاش مردم این کشور برای برگزاری تظاهرات علیه بازداشت‌های خودسرانه گسترده در این کشور پایان دهند» و به حق مردم برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

فعالان سعودی می‌گویند بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سراسر این کشور در حبس هستند که اکثر آنها بدون اتهام یا محاکمه در پشت میله‌های زندان قرار دارند و برخی از آنها ۱۵ سال از حبس‌شان می‌گذرد.

کد خبر 204553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز