همشهری آنلاین: آنته شاوان، وزیر علوم و تحقیقات آلمان، سرانجام از سمت خود استعفا کرد. فشار برای کناره‌گیری او که متهم به سرقت علمی است، بسیار بالا بود. صدراعظم آلمان پس از دیدار با شاوان در برلین خبر استعفای او را اعلام کرد.

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه (۹ فوریه / ۲۱ بهمن) پس از دیدار با آنته شاوان، وزیر علوم و تحقیقات آلمان، از استعفای او خبر داد. صدراعظم آلمان هم‌زمان جانشین شاوان را نیز معرفی کرد. "یوهانا وانکا"، از سیاستمداران حزب دموکرات‌ مسیحی آلمان، جانشین آنته شاوان خواهد شد. خانم وانکا تاکنون وزیر علوم ایالت نیدرزاکسن آلمان بوده است.

آنته شاوان، وزیر مستعفی علوم و تحقیقات آلمان، به سرقت علمی در تهیه رساله دکترای خود متهم شده است. او از سوی افکار عمومی آلمان، به ویژه دانشگاهیان این کشور، برای استعفا از سمت خود به شدت زیر فشار بود.

دانشگاه دوسلدورف آلمان روز سه‌شنبه گذشته (۵ فوریه / ۱۷ بهمن) آنته شاوان را به "فریب عامدانه" در تهیه پایان‌نامه دکترای خود متهم کرد. آنته شاوان این اتهام را رد کرده است. او می‌خواهد به دادگستری آلمان علیه این اتهام شکایت کند.

شاوان روز شنبه در برلین اعلام کرد که اتهام دانشگاه دوسلدورف، اتهام سنگینی است، اما او نه چیزی را کپی کرده و نه دست به فریبکاری زده است.

وزیر علوم و تحقیقات سابق آلمان در مورد استعفای خود گفت، او با این کار می‌خواهد از فشار بر دولت و لطمه به وزارت علوم و تحقیقات آلمان جلوگیری کند. شاوان افزود که او از این پس بر کار خود به عنوان نماینده پارلمان متمرکز خواهد شد.

آنگلا مرکل نیز به خبرنگاران در برلین گفت که آنته شاوان قصد خود برای کناره‌گیری را شامگاه جمعه به اطلاع او رسانده است. خانم مرکل از کار و دستاوردهای آنته شاوان به عنوان وزیر آموزش ستایش کرد و گفت که پذیرش استعفای او برایش سنگین بوده است.

آنته شاوان ۵۷ سال دارد و از سال ۲۰۰۵ وزیر علوم و تحقیقات در کابینه مرکل بود. او پایان‌نامه دکترای خود را در سال ۱۹۸۰ به اتمام رسانده است. اتهام تقلب و سرقت ادبی از سوی آنته شاوان برای نخستین بار در آوریل سال ۲۰۱۲ در اینترنت مطرح شد.

سال گذشته نیز کارل تئودور تسو گوتنبرگ، وزیر دفاع پیشین آلمان و یکی دیگر از همکاران آنگلا مرکل، با اتهام سرقت علمی در تهیه پایان‌نامه دکترای خود روبرو شد و زیر فشار افکار عمومی از همه مقام‌های سیاسی خود در دولت و حزب دموکرات مسیحی کناره‌گیری کرد.

کد خبر 200867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز