شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه آلمان نسبت به آنچه اعمال یک سیاست مناقشه برانگیز با دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواند،به دولت انگلیس هشدار داد.

به گزارش ایرنا، ˈگیدو وسترولهˈ با اشاره به سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مبنی بر خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپا گفت: تهدید انگلیسی ها مبنی بر احتمال خروج از اتحادیه اروپایی کارساز نخواهد بود.

وستروله در گفتگو با خبرگزاری آلمانی ˈد.پ.آˈ،افزود: طرح این موضوع مانند این است که در یک زندگی مشترک بعد از گذشت یک رابطه چند دهه ای، یکی از طرف ها با قرار گرفتن در شرایط بحرانی به طرف مقابل بگوید که یا آنگونه که من می خواهم باش یا اینکه من تو را ترک می کنم،که این به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر امورخارجه آلمان درعین حال آمادگی برلین را برای انجام مذاکرات با لندن درمورد انجام اصلاحات لازم در اتحادیه اروپایی اعلام کرد و گفت: تا چند سال آینده که پیش نویس جامع قانون اساسی اروپا آماده شود در آلمان نیز باید رفراندومی انجام شود.

وستروله اضافه کرد:آلمان نیز خواهان انجام تغییراتی در اتحادیه اروپایی است اما هنوز معلوم نیست که درخواست های مشخص انگلیس در این رابطه چیست.

این اظهارات درحالی از سوی وستروله مطرح می شود که آنگلا مرکل به عنوان رییس دولت و صدر اعظم آلمان به هیچ عنوان با آن موافق نیست.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد: البته ما با انگلیسی ها تا اندازه ای هم نظر هستیم اما در برخی نکات اختلاف نظرهای جدی هم وجود دارد.

در همین رابطه و پس از اعلام قصد نخست وزیر بریتانیا به احتمال برگزاری یک رفراندوم درباره ماندن یا خروج این کشور از اتحادیه اروپایی،وزیرخارجه پیشین آلمان نیز به برلین و سایر اعضای اتحادیه اروپایی نسبت به دادن امتیاز به لندن هشدار داد.

ˈیوشکا فیشرˈ در یک برنامه تلویزیونی،گفت: موجودیت اتحادیه اروپایی تنها زمانی با خطر مواجه خواهد شد که خانم مرکل، آقای اولاند و سایرین به کامرون روی خوش نشان دهند.

وزیر خارجه پیشین آلمان تاکید کرد:برنامه های دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در مرز ˈدور از ذهن بودنˈ قرار دارند.

فیشر با انتقاد از سخنان کامرون،افزود: آنچه که وی خواستار آن است،چیزی به غیر از لغو اتحادیه اروپایی نیست.

بریتانیایی ها باید در این اتحادیه بمانند اما نه به قیمت ویرانی اتحادیه اروپایی.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس چهارشنبه گذشته طی سخنانی وعده داد که درصورت پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی سال 2015 در مورد ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار خواهد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که قبل از برگزاری همه پرسی درباره بازتعریف روابط انگلیس و اتحادیه اروپا و همچنین بازپس گرفتن بخشی از اختیارات واگذار شده به بروکسل، با مقامات اتحادیه اروپا مذاکره خواهد کرد و قبل از پایان سال 2017 نتایج این مذاکرات را به همه پرسی خواهد گذاشت.

نخست وزیر انگلیس گفت: مردم انگلیس این فرصت را خواهند داشت یا روابط بازتعریف شده انگلیس و اتحادیه اروپا را تایید کنند و یا به خروج کامل از اتحادیه رای بدهند.

کد خبر 199073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز