همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری آلمان در اظهاراتی به اروپایی‌ها اطمینان داد که آنها نباید از نقش مسلط اقتصادی آلمان در قاره اروپا نگران باشند.

رئیس‌جمهور آلمان: به دنبال تسلط بر اروپا نیستیم

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی.بی.سی، "یوآخیم گائوک"، رئیس‌جمهوری آلمان طی یک سخنرانی در شهر برلین گفت: می‌خواهم به همه شهروندان کشورهای همسایه اطمینان دهم که نمی‌توانم تصور کنم کسی از سیاستگذاران آلمان به دنبال تحمیل کردن دستور آلمان باشند.

گائوک که در آلمان عمدتا نقش تشریفاتی دارد، تاکید کرد: آلمان از زمان اتحادش در سال 1990 نگرانی زیادی را نسبت به اینکه تبدیل به بزرگترین اقتصاد اروپا شود، به وجود آورد.

وی افزود: نمی‌خواهیم دیگران را بترسانیم یا ایده‌های خود را به آنها تحمیل کنیم. ما حامی تجربه خود بوده و تمایل داریم آن را به دیگران نیز منتقل کنیم.

حدود 200 مهمان از سفرای کشورها تا دانشجویان مذهبی به سخنرانی رئیس‌جمهوری آلمان گوش می‌کردند. این نخستین اظهارنظر رئیس‌جمهوری آلمان در خصوص سیاست اروپا از زمان برگزیده شدن وی به ریاست جمهوری در بهار گذشته است.

وی همچنین از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مقابل نارضایتی برخی کشورهای اروپایی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی وی دفاع کرد.

گائوک گفت: شوکه شدم زمانیکه دیدم چقدر سریع نگرش‌ها بدبینانه شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آلمان همچنین بر نارضایتی‌ها در اتحادیه اروپا از جمله نگرانی در خصوص آنچه که از آن به عنوان تسلط آلمانی- فرانسوی بر دستور کار اروپا یاد می‌شود، اذعان کرد.

وی خاطرنشان ساخت: افراد زیادی در حال حاضر هنگامی که به عنوان مثال روزنامه‌های آلمان را باز می‌کنند، احساس‌های متفاوتی درباره این نگرانی دارند. در این روزنامه‌ها ما اروپا را می‌بینیم که در کلمه چهار حرفی "یورو" خلاصه شده و درباره بحران می‌خوانیم. بارها و بارها گزارش‌ها حول محور دیپلماسی نشست‌ها و بسته‌های نجات هستند. ما درباره مذاکرات دشوار و موفقیت‌های محدود می‌خوانیم اما موضوع اصلی احساس نگرانی و حتی خشم بی‌چون و چرایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی سیاستمداران را تشویق کرد تا درباره اینکه اتحادیه اروپا به چه معنی است و در آینده چطور خواهد بود صریح‌تر باشد.

رئیس‌جمهوری آلمان گفت که اعتقاد دارد یکپارچگی مالی و اقتصادی نزدیکتر منجر به یک اروپای قدرتمندتر خواهد شد.

گائوک همچنین از انگلیس خواست تا به اتحادیه اروپا پشت نکند. وی خاطرنشان ساخت حتی اگر تدابیر نجات فردی شکست بخورند، مجموع پروژه اروپایی در خطر قرار ندارد.

وی خطاب به تشویق حضار گفت: ایفای نقش بیشتر اروپا نیازمند شجاعت بیشتر از سوی همگان است.

کد خبر 202715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز