شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسه آن و هند سند چشم انداز همکاری راهبردی را امضاء کردند.

ASEAN_India

آسه آن و هند بالاخره توافق‌نامه تجارت آزاد را امضا کردند.آنها در سال 2010 درخصوص فروش کالا به توافق رسیده بودند اما هند تمایل داشت این همکاری در بخش سرمایه‌گذاری و خدمات نیز توسعه پیدا کند که در نهایت در نشست اخیر در دهلی تلاش‌ها به نتیجه رسید.

قرار است تا سال 2015  حجم مبادلات تجاری دو طرف به 100میلیارد دلار برسد.
بنا به گزارش بانکوک پست، توافقنامه مورد نظر و اعلام خبر تهیه سند نقشه راه برای همکاری‌های بیشتر در این نشست در بیستمین سال‌روز آغاز گفت و‌گوهای آسه آن-هند با شعار مشارکت آسه آن-هند برای صلح و شکوفایی مشترک  امضا و مطرح شد.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند خطاب به شرکت کنندگان در این نشست تاکید کرد آسه آن برای صلح و پیشرفت جهانی اهمیت کلیدی دارد و این‌که این گروه در ایجاد سازوکارهای همکاری های منطقه ای بسیار موفق بوده و ساختارهای امنیتی لازم برای صلح در منطقه را بوجود آورده است. اهمیت هند برای آسه آن روز به روز افزایش یافته است.

آسه آن و هند در این نشست بر گسترش همکاری ها در سطح راهبردی تاکید کردند. باتوجه به قدرت غالب چین در منطقه جنوب و شرق آسیا و دعواهای ارضی ویتنام و فیلیپین با چین در دریای چین جنوبی، نقش هند در منطقه بسیار مهم است. منطقه مورد اختلاف ارضی  ویتنام و فیلیپین باچین منابع غنی نفت و گاز دارد. چین با حضور شرکت های اکتشاف نفت و گاز هند در منطقه مخالف است.اعضا آسه آن از هند خواسته‌اند برای حل این مسئله دست‌به‌کار شود. البته هند تا به حال از واردشدن به این موضوع و دخالت در این بخش خودداری کرده‌است.

همچنین در نشست دهلی نو، 10 کشور عضو آسه آن بر اهمیت هند در تامین امنیت دریایی منطقه تاکید کردند که قرار شد این کشور در این زمینه با آسه‌آن همکاری کند.

کد خبر 195176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز