یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان درحالی‌که روابط اسلام‌آباد و واشنگتن به‌شدت دچار تنش شده است روز گذشته در سفری کوتاه وارد خاک هند، رقیب دیرینه کشورش شد تا در نخستین دیدار سران دو طرف در خاک یکدیگر طی ۷ سال گذشته برای عادی‌سازی روابط با دهلی نو تلاش کند.

هند پاکستان

زرداری در نخستین سفر خود به هند که به همراه هیاتی ۴۰ نفره صورت گرفت روز گذشته بعد از ورود به دهلی نو به محل سکونت مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر این کشور رفت و دو طرف پیش از صرف ناهار، نشستی خصوصی با هم داشتند. وزیر کشور پاکستان و پسر زرداری، از جمله اعضای هیاتی هستند که در این سفر همراه رئیس‌جمهور بودند. زرداری و سینگ روز گذشته در نشستی خبری بدون اشاره به جزئیات مذاکرات خود اعلام کردند که طی دیدار مفید خود درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کرده‌اند. نخست‌وزیر هند در این نشست گفت: روابط میان هند و پاکستان باید عادی شود. این خواسته مشترک ماست. وی با اعلام اینکه دو طرف مسائلی دارند تاکید کرد که 2 کشور در تلاش برای پیدا کردن راه‌حل‌های راهبردی و عملی برای حل آنها هستند. آصف علی زرداری هم گفت: ما علاقه‌مند هستیم که روابط بهتری با هند داشته باشیم و امیداوریم دیدار مجدد ما در خاک پاکستان باشد.

هند و پاکستان که هر دو دارای تسلیحات هسته‌ای هستند رقابت و دشمنی دیرینه‌ای با هم داشته‌اند. اختلاف‌های دو طرف به‌ویژه پس از حملات بمبئی در سال ۲۰۰۸ بیشتر شد. مقام‌های هند گروه لشکر طیبه را طراح حملات به پایتخت تجاری خود از داخل پاکستان می‌دانند؛ مسئله‌ای که مقام‌های اسلام‌آباد آن را رد می‌کنند. سفر زرداری به دهلی نو مدت کوتاهی پس از آن صورت گرفت که واشنگتن جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری را برای بازداشت حافظ سعید، بنیانگذار لشکر طیبه تعیین کرد که با اعتراض دولت و نمایندگان پارلمان پاکستان مواجه شد. مقام‌های هند اما از این اقدام آمریکا حمایت و از آن استقبال کردند.

اکنون به‌نظر می‌رسد پاکستانی‌ها با تیره و تار شدن روابطشان با آمریکا ترجیح داده‌اند که اختلاف‌های خود را با همسایه خود حل و فصل کنند. آخرین‌باری که یک رئیس‌جمهور پاکستان با نخست‌وزیر هند دیدار کرد، در سال ۲۰۰۵ و زمانی بود که پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان و مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند در محل یک مسابقه کریکت در دهلی‌نو حاضر شدند. مان‌موهان سینگ روز گذشته ابراز امیدواری کرد که در فرصتی مقتضی به اسلام‌آباد سفر کند که نقطه عطفی در روابط دو طرف به حساب می‌آید.

دیدار خصوصی اما مهم

هر چند مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند که نشست سران 2 کشور یک دیدار خصوصی بوده است اما کسی نمی‌تواند منکر اهمیت چنین سفری در شرایط فعلی شود. برخی مقام‌های پاکستانی روز گذشته به خبرنگاران گفتند که زرداری به دلایل شخصی و مذهبی راهی دهلی نو شده است. رئیس‌جمهور پاکستان روز گذشته پس از صرف ناهار با نخست‌وزیر هند راهی ایالت راجستان این کشور شد تا در یکی از مکان‌های زیارتی مسلمانان این کشور حاضر شود. گفته می‌شود افزایش روابط تجاری دو‌طرف مهم‌ترین مسئله‌ای است که احتمالاً به‌زودی محقق خواهد شد.

زرداری به تازگی از لغو محدودیت‌های تجاری با هند حمایت کرد. پاکستان همچنین در حال بررسی حذف محدودیت‌هایی است که برای خرید برخی کالاها از هند وجود دارد. هند و پاکستان از زمان استقلال خود تاکنون 3 بار با هم جنگیده‌اند و منطقه کشمیر که به تازگی با سقوط بهمن ۱۲۴ نظامی و ۱۱ غیرنظامی در آن زیر برف مدفون شدند سال‌ها مورد اختلاف دوطرف بوده است. رئیس‌جمهور پاکستان عصر روز گذشته به اسلام‌آباد بازگشت اما سفر زرداری که راه نخست‌وزیر هند برای رفتن به اسلام‌آباد را هموار کرد بدون شک می‌تواند مرحله جدیدی را در بهبود روابط دو طرف رقم بزند. بازید از عملیات نجات در یخچال سیاچن

رئیس‌جمهور پاکستان روز گذشته پس از آن راهی هند شد که از عملیات نجات نظامیان مدفون شده زیر برف در منطقه سیاچن در کشمیر بازدید کرد. مقام‌های پاکستان در تلاش هستند که با استفاده از بالگردها و سگ‌های زنده‌یاب افراد زنده احتمالی را نجات دهند. این منطقه کوهستانی با ارتفاع ۶ هزار متر شاهد 2 جنگ هند و پاکستان بوده و به همین خاطر مرتفع‌ترین میدان جنگ جهان لقب گرفته است.

 

کد خبر 165441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز