همشهری‌آنلاین: نود و پنجمین شماره نشریه نگاه نو همزمان با بیست و دومین سال فعالیت این فصلنامه با مطالب خواندنی و متنوع از جمله مقاله‌ای پر و پیمان درباره شب‌های گوته و پرونده‌ای درباره برنده نوبل ادبی امسال بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

این شمارة نگاه‌نو با بخش «تاریخ» آغاز می‌شود و نخستین مقالة این بخش، مقالة پژوهشی محمدحسین خسروپناه است با عنوان «شب‌های نویسندگان و شاعران ایران». خسروپناه با استفاده از اسناد مکتوب و غیرمکتوب، به‌ویژه نوارهای صوتی باقی‌‌مانده از ده شب سخنرانی‌ و شعرخوانی نویسندگان و شاعران ایرانی در انستیتو گوتة تهران (18 تا 27 مهر ماه 1356) نکات ناگفته‌ای را از آنچه که در آن ده شب گذشت در قالب مقالة پژوهشی پر و پیمانی ارائه کرده است.

 دومین مقالة این شماره مقالة مفصلی است به قلم دکتر نادر انتخابی، با عنوان «اریک هابسباوم به روایت اریک هابسباوم» به زندگی و آثار اریک هابسباوم، تاریخ‌نگار مارکسیست بریتانیایی، که اخیراً درگذشته است، می‌پردازد.

به سنت سال‌های گذشته، نگاه‌نو در شمارة پاییز جایزة نوبل ادبیات را مورد توجه ویژه قرار داده و سی‌ویک صفحه از این شمارة نگاه‌نو اختصاص داده شده است به جایزة نوبل ادبیات 2012. چند گفت‌وگو با مو یان، نویسندة چینی برندة جایزة نوبل 2012، و با مترجم آثار او که نرگس انتخابی، عباس مخبر، و امیلی امرایی آنها را ترجمه کرده‌اند؛ زندگینامه و کتابشناسی مو یان؛ گفت‌وگوی اختصاصی طاهر جام‌برسنگ، نمایندة نگاه‌نو، با پتر‌ انگلوند (دبیر دائمی آکادمی سوئد)؛ داستانی از مو یان به نام «قورباغه‌ها» به ترجمة عبدالله کوثری؛ و خطابة نوبل مو یان که در روز هفدهم آذر 1391 (7 دسامبر 2012) با عنوان «قصه‌گویان» در آکادمی سوئد قرائت شد با ترجمة رضا رضایی، این بخش را تشکیل می‌دهند.

در بخش «نقد و نظر» نوشته‌هایی از دکتر محمدعلی موحد با عنوان «زادروز مولانا»، دکتر جلیل دوستخواه زیر عنوان «بزرگ‌بازگشت یا بزرگ‌پیشرفت؟»، خسرو باقری در مقاله‌ای مفصل و تأمل‌برانگیز با نام «اطاعت کورکورانه»، مقاله‌ای از محمدرضا رهبریان با عنوان «مدرسه در داستان‌های پرویز دوایی» و نقدی پر نکته از دکتر محمد دهقانی با عنوان «ملاحظاتی دربارة تصحیح جدید تاریخ بیهقی» آمده است.

بخش «ادبیات و هنر» این شمارة نگاه‌نو با داستانی از گلی ترقی با عنوان «آن یکی» آغاز می‌شود. سپس ترجمة شعرهای مارینا تسوتایوا (شاعر معترض روس) را می‌خوانیم به ترجمة حمیدرضا آتش‌برآب، و نوشته‌ای با عنوان «اشک استالین» از ییرژی منزل با ترجمة پرویز دوایی، دربارة زندگی و آثار بهومیل هرابال، نویسندة کتاب ارجمند تنهایی پرهیاهو.

بخش بعدی با که عنوان آن «خبر، رویداد، یادبود» متشکل است از نوشته‌هایی درباره و به یاد‌ دکتر پرویز همایون‌پور، فهیمه راستکار، گلچین گیلانی، هوشنگ پزشک‌نیا، احسان نراقی، داریوش کارگر، نیل آرمسترانگ، دکتر احمد شایگان؛ معرفی برندگان جوایز نوبل 2012؛ و گزارشی از مراسم بزرگداشت حافظ در شهر کتاب مرکزی. این نوشته‌ها به قلم دکتر سیروس پرهام، علی میرزائی، غلامحسین صدری‌افشار، الوند بهاری، پرویز کلانتری، مهشید جعفری نگاشته شده‌اند.

در بخش «اسناد» این شمارة نگاه‌نو هاشم بناءپور سندی را با عنوان «شکواییة ستمدیدگان» که مربوط است به چهارمین دورة نخست‌وزیری احمد قوام، معرفی کرده است. در بخش «کتاب‌های تازه» مانند همیشه مهشید جعفری شماری از کتاب‌های تازه منتشر شده را معرفی کرده است، و در بخش «دنیای موسیقی» سید‌ابوالحسن مختاباد برگزیده‌هایی از آثار صوتی موسیقایی تازه منتشر شده را بررسی و معرفی کرده است. پایان‌بخش شمارة 95 نگاه‌نو کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده.

در این شمارة نگاه‌نو نوشته ـ شعری حماسی از محمود‌ درویش با عنوان «سکوت برای غزه» به ترجمة سید احسان موسوی خلخالی نیز آمده است.

نگاه‌نو شمارة 95 در 132 صفحه، بهای 6000 تومان، از صبح روز 29 آذر در شهر تهران توزیع خواهد شد و به‌تدریج به شهرهای دیگر خواهد رسید.

نگاه‌نو، با انتشار این شماره، بیست‌ودومین سال انتشارش را آغاز کرد.

کد خبر 194837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز