پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بحران کاغذ دامن بسیاری از مجلات را گرفته است ،اما نگاه نو و سردبیر خوش قول آن همانند شماره‌های گذشته در سی‌امین روز هر ماه نشریه بر پیشخوان قرار داده‌اند.

نگاه نو 94

به گزارش همشهری‌آنلاین  نخستین مقالة نود و چهارمین شماره نگاه نو  با عنوان «توتالیتاریسم» به ترجمة دکتر عزت‌الله فولادوند از والدمار گوریان است که از منتقدان سرسخت نازیسم و فاشیسم و کمونیسم بود و تبحرش مصروف تحلیل تاریخی و نظری نظام‌های توتالیتر شد. هانا آرنت، اندیشمند بزرگ آلمانی، والدمار گوریان را یکی از متفکران برجستة سدة بیستم خوانده است.

مقالة بعدی، در بخش مسائل اجتماعی ـ اقتصادی، «زمین پایدار، پیش‌نیاز توسعة پایدار» نام دارد. این مقاله از دو بخش تشکیل می‌شود: نوشتة هشدار دهندة دکتر یوسف ثبوتی دربارة مخاطرات پیش روی محیط زیست انسانی، و ترجمة «اعلامیة نهایی کنفرانس زمین در زیر فشار» که در فروردین 1391 در لندن برگزار شد به قلم دکتر ثبوتی.

پس از این به بخش «تاریخ» می‌رسیم با دو مقاله: «قیام 30 تیر 1331، قیامی خودانگیخته یا سازمان‌یافته؟» از محمدحسین خسروپناه، و «ناسیونالیسم و تجدّد در ایران و ترکیه» که متن کامل و ویراستة سخنان دکتر نادر انتخابی است در شهر کتاب و جلسه‌ای که به منظور معرفی کتاب ناسیونالیسم و تجدّد در ایران و ترکیه (نشر نگارة آفتاب، 1390) بر پا شده بود.

بخش بعدی این شمارة نگاه‌نو «نقد و نظر» است با مقالة‌ حورا یاوری با عنوان «سیمین دانشور و جلال آل‌احمد  و ما» که حاصل پژوهشی است در نامه‌هایی که این دو به یکدیگر نوشته‌اند؛ و مقاله‌ای دیگر به قلم دکتر محمدرفیع محمودیان با عنوان «زیستن و نوشتن» دربارة داستایفسکی و کتاب لئونید تسیپکین با عنوان تابستان در بادن بادن.

ری بردبری، نویسندة بلندآوازة داستان‌های علمی ـ تخیلی که چند داستان‌ کوتاه او را، به ترجمة پرویز دوایی، در نگاه‌نو خوانده‌اید، در شانزدهم خرداد 1391 درگذشت. بخشی از این شمارة نگاه‌نو به او تخصیص داده شده، با مقالة علی امینی نجفی، با عنوان «فارنهایت 451» دربارة کتابی به همین نام از ری‌بردبری و فیلم فارنهایت 451 به کارگردانی فرانسوا تروفو؛ و بعد داستانی بسیار زیبا و لطیف از ری‌بردبری با عنوان «دریاچه» به ترجمة پرویز دوایی.

در بخش «گفت‌وگو»‌ی این شمارة نگاه‌نو، به مناسبت پنجا‌همین سال بنیاد‌گذاری شورای کتاب کودک، گفت‌‌وگویی مفصل با نوش‌آفرین انصاری، رئیس هیئت‌مدیرة آن شورا، را می‌خوانید دربارة زندگینامة خودش، سال‌هایی که کتابداری خوانده، کتابداری کرده، و کتابداری درس‌ داده، و دربارة شورای کتاب کودک و فرهنگنامة کودکان و نوجوانان که برنامه‌ریزی و پژوهش و تدوین و انتشار آن از سال 1358 در شورا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

بخش «ادبیات وهنر» با چند شعر از توماس ترانسترومر (شاعر سوئدی، برندة جایزة نوبل ادبیات 2012) به ترجمة رضا رضایی آغاز می‌شود، و بعد دو داستان کوتاه می‌خوانید با عنوان «قول الکی» نوشتة محمدرحیم اخوت و «پیچ‌های خطرناک» از رضا زنگی‌آبادی. و در انتها سخنان خوس‌کویر، نویسندة هلندی داستان‌های کودکان و نوجوانان، که در سال 2012 جایزة آسترید لیندگرن را از آن خود کرده بود، هنگام دریافت این جایزه، به ترجمة طاهر جام‌برسنگ.

در بخش «ششمین دورة جایزة مهتاب میرزائی» گزارش برگزار نشدن مراسم اهدای این جایزه را می‌خوانید، و مقاله‌ای مفصل و مبسوط از دکتر محمد دهقانی با عنوان «زبان فارسی و فرهنگ ایرانی» و بعد متن خطابه‌های مرضیه مالمیر، پرویز دوایی، و محمدحسین خسروپناه که برندگان ششمین دورة جایزة مهتاب میرزائی بودند، و خواندن خطابه‌هایشان ممکن نشد.

بخش بعدی این شمارة نگاه‌نو اختصاص دارد به معرفی کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی که مهشید جعفری و سید‌ابوالحسن مختاباد آنها را بررسی کرده‌اند و نوشته‌اند. و بعد هم گفت‌وگوی منتشر نشدة احمد تهوّری و سیما صراف با زنده‌یاد دکتر امیرحسین آریان‌پور را می‌خوانید، و نوشته‌هایی از فرهاد طاهری، شاهین سپنتا، غلامحسین صدری افشار، محمدرحیم اخوت، حسن میرعابدینی، و بهروز غریب‌پور به یاد بزرگانی که به تازگی درگذشته‌اند:دکتر محمدحسن گنجی ، حسن کسایی، حسن احمدی گیوی، محمد حقوقی، دکتر اصغر الهی، و حمید سمندریان.

«خبرسازان» این شمارة نگاه‌نو، مانند شماره‌های پیشین، به قلم بهرام میرزائی است و پایان‌بخش این شمارة نگاه‌نو کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده زیر عنوان همیشگی «نبض امروز».

نگاه‌نو شمارة 94، در 132 صفحه، به بهای 6 هزار تومان، در روز 29/6/1391 در شهر تهران توزیع شد و به تدریج به شهرهای دیگر فرستاده خواهد شد.

 

کد خبر 185155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز