گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته از افزایش تعداد محیط‌بانان با مجوز دولت خبر داد و گفت: با موافقت رئیس‌جمهور شمار محیط‌بانان از 2630نفر به 7500نفر می‌رسد و بدین‌ترتیب بخش قابل توجهی از کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست برطرف می‌شود.

محیط بان - محیط زیست

به گزارش همشهری، محمدجواد محمدی‌زاده که برای تبیین فعالیت‌های مرتبط با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، خبرنگاران را به دفتر خود در پارک پردیسان فرا خوانده بود، درباره توسعه افزایش نیروهای سازمان متبوع خود افزود: تا ابتدای سال 90، پست‌های سازمانی مصوب سازمان حفاظت محیط‌زیست 5370پست بود که با پیگیری‌های سازمان و با موافقت و مساعدت رئیس‌جمهور این رقم به 15370پست افزایش یافت و پست‌های سازمانی سه برابر شد. به‌عبارت دیگر، دولت مجوز استخدام 10هزار نیروی جدید در سازمان حفاظت محیط‌زیست را صادر کرد که این افزایش در هیچ سازمانی از سازمان‌های کشور سابقه نداشته و نشاندهنده توجه ویژه دولت به محیط‌زیست است.

وی درباره چگونگی به کارگیری نیروهای جدید در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: استخدام نیروی جدید در سازمان محیط‌زیست براساس نیاز استان‌ها و از طریق آزمون‌هایی خواهد بود که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. پس از برگزاری آزمون هم تمام تشریفات معمول اداری برای به کارگیری نیروهای جدید اعمال خواهد شد. به گفته وی محیط‌بانان هم مشمول این استخدام می‌شوند و به همین شیوه تعداد آنها سه برابر افزایش می‌یابد.

محمدی‌زاده درباره محیط‌بانان و ارتقای شغلی آنها گفت: از این پس محیط‌بانانی که موفق به ادامه تحصیل شوند متناسب با مدارکی که اخذ می‌کنند مزایا و حقوقشان افزایش خواهد یافت؛ براین اساس، ممکن است محیط بانی در پاسگاه محیط بانی مشغول خدمت باشد اما مدرک دکتری داشته باشد که در چنین شرایطی ازمزایا وحقوق مدرک دکتری برخوردار خواهد شد.

آلودگی هوا، بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست از آلودگی هوا به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی کشور نام برد و افزود: در حال حاضر، طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور در حال اجراست و ما در مجموع از این طرح راضی هستیم اما این رضایت به‌معنای آن نیست که این طرح نقصانی نداشته باشد. برای نمونه روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک با مشکل مواجه است و به کندی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، استاندارد شدن فرایند تولید خودرو به 700میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به شرایط تحریم و معضلات اقتصادی امکان پذیر نیست اما این اهداف با جدیت دنبال می‌شود.

وی از انتشار برخی اخبار مرتبط با مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: اگر قرار است آمار و اطلاعاتی در این زمینه منتشر شود باید وزارت بهداشت که مرجع ذیصلاح است آن را اعلام کند. وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که هیچ مرجعی برای اعلام آمار فوت ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد. بنابراین، آمارهایی که برخی اعلام می‌کنند خلاف واقع است و قابل استناد نیست .

اختصاص یک بند به محیط‌زیست در سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: سیاست‌های اصلی نظام در بخش محیط‌زیست برای پیشگیری و کنترل منابع آلاینده، حفظ و احیای تنوع زیستی و بهره‌برداری از منابع پایه تدوین شده است. به گفته وی، در این جلسات 9سیاست کلان و 52راهکار اجرایی تدوین شد که امیدواریم به‌زودی در صحن علنی مجمع مطرح و پس از تصویب ابلاغ شود. همچنین در سیاست‌های اجتماعی تدوین شده در مجمع یک بند به موضوع محیط‌زیست اختصاص یافت.

محمدی‌زاده همچنین از تصویب سند ملی محیط‌زیست در پنج فصل ارزش‌های زیست‌محیطی، رویکردها، چشم‌اندازها، اهداف و شاخص‌ها و چارچوب نهایی خبرداد و گفت: هشت راهبرد و 77اقدام ملی در این سند پیش‌بینی شده است. وی درباره دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست گفت: در این نمایشگاه که با شعار ترویج فرهنگ عمومی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست برگزار می‌شود 27استان مشارکت دارند و موضوعاتی چون مدیریت پسماند، آلودگی هوا، استانداردهای فاضلاب، رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور مثل انرژی، و رعایت استانداردهای ایزو مورد توجه قرار گرفته است. این نمایشگاه از 29آذرماه جاری تا دوم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 194749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز