گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره محیط‌زیست در آموزه‌های رضوی ضمن گرامیداشت شهدای محیط‌بان و محیط‌بانان در بند از عزم جدی خود برای رفع تنگناهای معیشتی محیط‌بانان خبر داد و گفت: برای ارتقای یگان حفاظت محیط‌زیست دوره‌های تخصصی با موضوعات تنوع زیستی، حقوق و شیوه‌های نوین حفاظت در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، دکتر معصومه ابتکار افزود: علاوه بر دوره‌های مختلف تخصصی تلاش می‌کنیم رویکرد دانش بنیان در حفاظت از میراث طبیعی و حیات‌وحش کشور نهادینه شود و طبعا محیط‌بانان که در صف مقدم حفاظت قرار دارند باید از بیشترین دانایی برای حفاظت از محیط‌زیست کشور برخوردار باشند. توانمند‌سازی‌ محیط‌بانان در بخش تجهیزات و به‌روز کردن تجهیزات مورد نیاز آنها به‌ویژه استفاده از GIS و سیستم‌های ماهواره‌ای از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد. در کنار این موارد، رسیدگی به مشکلات معیشتی در سرلوحه همه امور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به اینکه حفاظت از تنوع زیستی در گرو مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است، تأکید کرد: برای حفاظت از تنوع زیستی باید از تمام توان علمی، اجتماعی و نیز قابلیت‌های جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده شود. به‌ویژه ارتقای آگاهی عمومی در حفاظت از تنوع زیستی نقش کلیدی دارد. وی با اشاره به سقوط شاخص محیط‌زیست کشور و کاهش نگران‌کننده جمعیت حیات‌وحش کشور تصریح کرد: ارتقای آگاهی عمومی می‌تواند باعث تغییر نگاه مردم به محیط‌زیست شود. اگر آگاهی عمومی بالا برود مردم رفتار خود و اطرافیانشان را نسبت به محیط‌زیست اصلاح و مانع تخریب محیط‌زیست و نابودی تنوع زیستی خواهند شد. به گفته ابتکار این هدف تنها با همکاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی امکان پذیر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این جشنواره از عزم سازمان صداوسیما برای حفظ محیط‌زیست خبر داد و افزود: خوشبختانه رئیس سازمان صداوسیما در جلسه هیأت دولت گفت امسال محیط‌زیست در سرلوحه برنامه‌های صداوسیما قرار دارد که طبعا این رویکرد مثبتی است که می‌تواند در حفظ محیط‌زیست منشأ خیر شود.

وی در حاشیه جشنواره بر صیانت از پارک پردیسان و عدم‌تغییر کاربری آن تأکید کرد و گفت: پردیسان یک پارک تحقیقاتی، اکولوژیکی و تفریحی است که به هیچ عنوان کاربری آن تغییر نخواهد کرد و در آینده نزدیک طرح‌های مطالعاتی مرتبط با این پارک با کمک بخش خصوصی اجرایی می‌شود. ابتکار در پاسخ به خبرنگاران، با تأکید بر رفع تنگناهای معیشتی محیط‌بانان به خبرنگاران قول داد که مشکلات معیشتی محیط‌بانان را برطرف کند. در مراسم اختتامیه جشنواره محیط‌زیست در آموزه‌های رضوی که در سالن همایش‌های پارک پردیسان برگزار شد از 15محیط‌بان نمونه کشور با اهدای لوح تقدیر قدردانی و تجلیل شد.

 

کد خبر 231465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز