همشهری آنلاین: یک مقام سازمان محیط زیست کشور از روابط مرگبار در چرخه تنوع زیستی سخن گفت که نتیجه این روابط، گسترش مگس میاز و سوسک چوب‌خوار در طبیعت شده است.

افزایش حشره‌های زیانبار

به گزارش ایرنا، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جمع تشکل‌های مردم نهاد فارس در شیراز گفت: به علت احداث سد سیمره در ایلام و سد کرخه در خوزستان، زیستگاه گوزن زرد در منطقه تخریب شد و رشد و تکثیر نوعی مگس موسوم به میاز رو به فزونی گذاشت.

محمد درویش افزود: 73 راس گوزن زرد ایرانی در منطقه کرخه در مدت زمان کوتاه به دلیل وجود مگس میاز از بین رفت و تنها دو راس از گوزن زرد در منطقه زنده ماند.

علت وجود این مگس در منطقه از نظر این کارشناس، چیزی نیست جز آنکه زیستگاه تاریخی گوزن زرد به دلیل ساخت سد سیمره و کرخه در بالادست زیستگاه، تخریب شد و اینک با این فاجعه روبرو شدیم که مگس در منطقه شیوع پیدا کرده و گونه ارزشمندی را در معرض خطر قرار داده است.

درویش ادامه داد: همچنین رابطه مرگباری بین افزایش تعداد سوسک‌های چوب‌خوار و کاهش دارکوب در زاگرس و البرز وجود دارد و با کاهش جمعیت دارکوب در پهنه‌های وسیع و ارزشمند زاگرس و البرز، با حمله سوسک‌ها به این مناطق مواجه شدیم.

شمار دارکوب‌ها به دلیل افزایش ورود سگ‌ها و گله‌های دام و بریده شدن سرشاخه‌های درختان که محل لانه‌سازی دارکوب بودند، کاهش یافت.

درویش اضافه کرد: مشکل از آنجا شروع می‌شود که ما محیط زیست را در بهترین حالت مثل اقتصاد و فرهنگ در ابعاد توسعه می‌دانیم در حالی که محیط زیست بستر توسعه است.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قدر طبیعت، تنوع زیستی و موقعیت خاص استان فارس را بدانید و تلاش کنید که این استان را از شمال تا جنوب به جایگاه درخور خود برسانید. فارس از منظر وجود جاذبه‌های طبیعی جزو سه استان برتر کشور محسوب می‌شود.

وی خطاب به تشکل‌های مردم نهاد گفت: باید دغدغه‌های محیط زیستی را به گوش مردم و نمایندگان مجلس برسانیم و حمایت از محیط زیست را ارتقا دهیم و در حمایت از رونق چرخ اقتصادی کشور، حفظ محیط زیست و دانش زیست محیطی را از یاد نبریم.

کد خبر 245731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز