همشهری آنلاین: روسیه روز یکشنبه با اعلام اینکه مذاکراتی در مورد سرنوشت بشار اسد رییس جمهوری سوریه برگزار نکرده است، گمانه زنی ها در خصوص آمادگی برای کنار رفتن بالقوه متحدش از قدرت را در سوریه رد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مسکو، آمریکا و متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)مصرانه خواستارکناره گیری بشار اسد از قدرت بعنوان بخشی از تلاش ها برای پایان دادن به کشتارها در سوریه شده اند، اما روسیه و چین مانع از اقدام علیه رییس جمهوری سوریه در شورای امنیت سازمان ملل شده اند.

سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه روز پنجشنبه مذاکراتی را با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و ˈاخضر ابراهیمیˈ میانجیگر بین المللی انجام داد،اما لاوروف نقطه نظرات مطرح شده در خصوص تغییر موضع مسکو با برگزاری این مذاکرات را رد کرد.

لاوروف روزیکشنبه اظهار داشت: ما هیچ مذاکراتی در مورد سرنوشت اسد انجام نمی دهیم.

وی افزود: تلاش ها برای نشان دادن اوضاع بگونه ای دیگر،نادرست است، حتی برای سیاست پردازی کشورهایی که به تکاپو برای غیرعادی جلوه دادن واقعیت ها به نفع خود معروف هستند.

وی خاطر نشان کرد که اولویت، پایان دادن به درگیری ها در سوریه است نه اینکه در مورد سرنوشت یک نفر بحث و مذاکره شود.

لاوروف گفت: موضع ما در مورد سوریه، مشخص است. مسکو هیچ اصراری به باقی ماندن اسد یا چهره دیگری در صحنه سیاسی سوریه ندارد.

وی با تاکید بر مخالفت روسیه با تکرار آنچه در لیبی اتفاق افتاد، گفت که

ˈهمکاران ما در ناتو به طور فاحشی حکم اعطا شده به آنها به موجب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تحریف کردند و جنگی را علیه قدرت موجود در این کشور به راه انداختند.

وی خاطرنشان کرد که کشورهایی که ازروسیه و چین به دلیل وتوی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با سوریه انتقاد کردند،ˈفریبکارˈ بودند.

مذاکرات آمریکا و روسیه با اخضر ابراهیمی روز یکشنبه در ژنو از سر گرفته شد، اما جزییاتی از این گفت و گوها در دست نیست.

کد خبر 193824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز