چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در آستانه چهارمین نشست موسوم به دوستان سوریه که تدارکی علیه سوریه است، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه خبر داد تا به گفته مقام‌های روسیه برخلاف توافق‌ها و مذاکرات قبلی، واشنگتن به‌صورت رسمی روی پیروزی نظامی شورشیان شرط‌بندی کند.

سوریه

اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی اعلام کرد که اکنون در «ائتلاف ملی» به اندازه کافی نماینده اقشار مختلف مردم سوریه وجود دارد تا واشنگتن این «قدم بزرگ» را بردارد.رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه نشست مخالفان سوریه در مراکش با اشاره به اینکه این به رسمیت شناختن مسئولیت‌هایی را به همراه خواهد آورد، گفت: آنها باید خود را به نحو سازنده‌ای ساماندهی کنند، نماینده تمامی احزاب باشند و هدف خود را بر نوعی تغییر سیاسی متمرکز کنند.

ائتلاف شورشیان سوریه موسوم ائتلاف ملی‌ماه گذشته تشکیل خود را اعلام کرد و از آن زمان تاکنون تعدادی از کشورهای مخالف سوریه مانند انگلیس، فرانسه، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، ترکیه به همراه اتحادیه‌ اروپا آن را به رسمیت شناخته‌اند. دولت اوباما هر چند مدعی شده‌ که به رسمیت شناختن گروه مخالفان به‌معنای کمک نظامی به آنها نیست اما مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند درصورتی‌که احتمال داده شود کمک نظامی به مخالفان به یک تغییر سیاسی در سوریه کمک کند، این مسئله مورد تأیید قرار می‌گیرد.

به عقیده بسیاری این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا به‌دنبال شکل‌‌گیری یک ائتلاف برای مداخله نظامی در سوریه برای کمک به شورشیان است. این اقدام آمریکا باعث انتقاد شدید مقام‌های روسیه شد که پیش از این بارها درباره دخالت نظامی در سوریه هشدار داده بودند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با هشدار درباره این اقدام و ابراز شگفتی از آن گفت:‌آمریکا تصمیم گرفته است که روی پیروزی نظامی ائتلاف مخالفان سوریه شرط‌بندی کند. وی تأکید کرد که این اقدام برخلاف توافق ژنو و نقشه راه بین‌المللی برای راه‌حل صلح آمیز بحران سوریه است. به عقیده بسیاری به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان پیش‌زمینه‌ای برای ارسال بیشتر و گسترده‌تر تسلیحات برای شورشیان در این کشور و همچنین تلاش برای اعلام منطقه پرواز ممنوع برفراز این کشور پس از استقرار سامانه موشکی پاتریوت از سوی ناتو در ترکیه به حساب می‌آید.

درخواست کمک مالی

گفته می‌شود نمایندگان 70 کشور جهان که در اجلاس موسوم به دوستان سوریه در مراکش شرکت دارند، قرار است طی مذاکره درباره وضعیت سوریه حمایت از ائتلاف شورشیان این کشور را اعلام کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در پیش‌نویس بیانیه این نشست که از روز گذشته آغاز شده آمده است که کشورهای شرکت‌کننده آماده‌اند که ائتلاف مخالفان را به‌عنوان نماینده مردم سوریه به رسمیت بشناسند. در این پیش‌نویس همچنین درخواست برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت بار دیگر تکرار شده است. معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان در نشست روز گذشته اعلام کرد که این ائتلاف علاوه بر حمایت سیاسی نیاز به حمایت مالی دارد. روز گذشته عربستان سعودی طی این نشست از کمک ‎۱۰۰‎میلیون دلاری به شورشیان سوریه خبر داد.

کمک به افراط‌گراها

کشورهای مخالف حکومت سوریه با به رسمیت نشاختن ائتلاف شورشیان بدون شک کمک مالی و نظامی خود را به مخالفان افزایش خواهند داد؛ مخالفانی که خود این کشورها هم درباره ماهیت آنها مطمئن نیستند. نگرانی از رسیدن کمک‌‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های افراط‌گرا باعث شد که باراک اوباما همزمان با اعلام به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان اعلام کند که آمریکا از افراط‌گراهای داخل ائتلاف مخالفان حمایت نمی‌کند. وی گفت: در میان مخالفان کسانی هستند که افکار افراطی و ضدآمریکایی دارند و ما به‌دنبال مشخص کردن آنها هستیم. آمریکا با دانستن این مسئله روز سه‌شنبه جبهه النصره که وابسته به القاعده است و علیه نیروهای نظامی سوریه فعالیت می‌کند را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. مجله فارین پالسی به‌تازگی با اشاره به‌وجود گسترده گروه‌های افرا‌ط‌گرا در سوریه اعلام کرده بود که شرط بندی آمریکا روی مخالفان سوریه شکست‌خورده است و واشنگتن باید به دنبال راه‌حل مذاکره در این کشور باشد.

اختلاف نظر ارتش انگلیس برای مداخله نظامی

درحالی‌که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در حال همکاری نزدیک با واشنگتن است، رسانه‌های انگلیس از اختلاف نظامیان این کشور با دولت بر سر مداخله نظامی در سوریه خبر داده‌اند. به گزارش روزنامه گاردین، دولت انگلیس و ارتش درخصوص رویکرد در قبال مسئله سوریه چندان توافق ندارند و چندین‌ماه است که مقام‌های نظامی انگلیس نسبت به اوضاع اظهار نگرانی می‌کنند.

دیوید ریچاردز، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح انگلیس به صراحت مخالفت خود را با دولت این کشور درخصوص مداخله در سوریه به‌عنوان چهارمین مداخله نظامی طی یک دهه گذشته اعلام کرده است. این در حالی است که رئیس ستاد مشترک نیروهای ارتش انگلیس خود طرح‌های احتیاطی برای حمایت نظامی از هوا و دریا از مخالفان سوریه تهیه کرده است.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به‌تازگی اعلام کرد که کشورهای غربی ازجمله انگلیس در تدارک یک ائتلاف برای حمایت هوایی و دریایی از شورشیان سوریه هستند. به گزارش این روزنامه، کشورهای غربی عقیده دارند که وضعیت در سوریه اکنون به شرایطی رسیده که مخالفان نیاز به کمک نظامی به‌عنوان یک ضربه نهایی دارند. پس از تصویب طرح استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه در نشست وزرای امور خارجه ناتو مقام‌های روسیه نسبت به مقدمه‌چینی برای هر نوع دخالت نظامی در سوریه هشدار دادند.

مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند که این سامانه کارکرد دفاعی دارد اما واقعیت این است که این سامانه علاوه بر قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک و کروز می‌تواند جنگنده‌ها را هم در عمق خاک سوریه هدف قرار دهد. گفته می‌شود به تازگی دیوید ریچاردز، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح انگلیس میزبان نشستی محرمانه با حضور فرماندهان ارشد نظامی کشورهای فرانسه، ترکیه، اردن، قطر، آمریکا و امارات در لندن برای بررسی و گفت‌وگو درباره تدارک حمله نظامی بوده است؛ حمله‌ای که در نقشه آن اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه قدم اول خواهد بود. در چند روز گذشته درگیری‌ها در سوریه شدت بیشتری پیدا کرده است و با مقابله نظامیان سوریه شورشیان خواستار کمک و ارسال تسلیحات بیشتر از سوی کشورهای حامی خود شده‌اند.

قتل عام علوی‌ها

گزارش‌ها از سوریه حاکی از آن است که تعداد زیادی از علوی‌های این کشور در روستایی در استان حماه کشته و زخمی شده‌اند. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر حماه است.علوی‌ها، 10 درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند و حامی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند. سمت‌های کلیدی دولت و نیروهای امنیتی سوریه در اختیار علوی‌هاست.

کد خبر 194212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز