گروه بین‌الملل: درحالی‌ که مجله فارن پالیسی، نشریه تخصصی کارشناسان سیاست خارجی آمریکا با انتشار تحلیلی، تأکید کرده است که تکیه آمریکا به مخالفان مسلح در سوریه، یک شرط‌بندی شکست‌خورده است، وزیر دفاع آمریکا با چرخشی در مواضع خود اعلام کرد که نگرانی‌ها از بابت احتمال اقدام دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی کم شده‌است.

سوریه

به نوشته مجله فارن‌پالیسی، هرچند سقوط نظام حاکم در سوریه به‌احتمال زیاد باعث شادی بسیاری در غرب خواهد شد اما دل‌بستن آمریکایی‌ها به سوری‌های مقیم خارج برای به قدرت رسیدن یک شرط‌بندی شکست خورده است.بنابه تحلیل این مجله، سوری‌های فراری یا طرد شده از سوریه حتی اگربتوانند حمایت دولت اوباما و دیگران را نیز کسب کنند اما به‌دلیل اختلافات گسترده شانسی برای به‌دست گرفتن قدرت و تشکیل حکومت جایگزین در سوریه ندارند؛ مگر آنکه طرف‌های خارجی، سوریه را به اشغال درآورند که به‌نظر نمی‌رسد واشنگتن و غرب در حال حاضر تمایلی به اشغال نظامی یک کشور عربی دیگر داشته‌باشند، حتی اگر این اقدام برای مدت کوتاهی هم صورت گیرد.

در تحلیل مجله فارن‌پالیسی همچنین به چنددستگی و مسلح‌بودن گروه‌هایی اشاره شده است که در حال حاضر در سوریه می‌جنگند. از نظر این مجله، این افراد که اکنون در مناطق مختلف در شهرها و روستاها مشغول جنگ با ارتش سوریه هستند و بخش‌هایی را هم تحت کنترل خود درآورده‌اند، متحد نبوده و موضع واحدی ندارند و اغلب افرادی هستند که به‌صورت پراکنده به مبارزات محلی مشغولند.

علاوه بر آن، بسیاری از افراد مسلحی که اکنون در سوریه می‌جنگند، همگی نیروهای مسلح خارجی یا وابسته به القاعده هستند یا شبه‌نظامیانی هستند که زمانی در داخل عراق، با نظامیان آمریکایی درگیر بوده‌اند. درصورتی که این نیروها قدرت را در سوریه به‌دست بگیرند، هیچ میانه‌ای با تفکراتی که غرب آنها را ترویج می‌کند، ندارند. بنابراین آمریکا نمی‌تواند روی هیچ کدام از این دو گروه سرمایه‌گذاری کند. در پایان این تحلیل آمده‌است که آمریکا به جای گزینه‌های نظامی یا حمایت از مخالفان مسلح و غیرمسلح، باید به فکر راه‌حل دیپلماتیک و مذاکره برای برون‌رفت از بحران سوریه باشد.

به موازات این تحلیل‌ها و یک روز پس از اظهارات فرستاده سازمان ملل درباره توافق اولیه میان روسیه و آمریکا درباره سوریه، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اکنون دیگر خطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کاهش یافته است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آمریکا که یک هفته قبل اعلام کرده بود مدارکی درباره زمینه‌سازی‌ دولت سوریه برای استفاده از گاز سمی سارین در درگیری‌های جاری در اختیار دارد، دیروز و در چرخشی کامل، اعلام کرد که احتمال استفاده از این سلاح از سوی دولت سوریه در مقابله با مخالفان بسیار کم شده‌است.

لئون پانه تا افزود که تهدیدی درباره احتمال استفاده از این سلاح وجود ندارد اما گفت که هیچ اطلاعات دقیقی درباره تحرکات ارتش سوریه در اختیار ندارد. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مخالفان مسلح هم اعلام کرد که نگرانی آمریکایی‌ها در حال حاضر این است که درصورتی که مخالفان مسلح (مانند نظام حاکم در سوریه) خود را با خطر فروپاشی مواجه ببینند، احتمال دارد که به این نوع از سلاح‌ها روی آورند.

اظهارات پانه‌تا پس از آن بیان می‌شود که فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از دیدار با معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ژنو، اعلام کرده بود، برای نخستین‌بار، دو طرف مذاکرات سازنده‌ای را درباره سوریه برگزار کرده‌اند. در این دیدار میخاییل بوگدانف و ویلیام برنز حضور داشته‌اند و در آن درباره دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیده‌اند و آن را امکان‌پذیر دانسته‌اند.
در همان حال، برخی مقام‌های رسمی اعلام کردند که واشنگتن درحال مقدمه‌چینی برای تحکیم روابط خود با ائتلاف مخالفان سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام‌های رسمی تأکید کرده‌اند که دولت باراک اوباما به سوی به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان به‌عنوان نماینده مشروع ملت سوریه حرکت می‌کند و در نشست‌آتی دوستان سوریه که قرار است امروز در مراکش برگزار شود، این موضع را اعلام می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این اقدام راه را برای حمایت بیشتر ایالات متحده از مخالفان سوریه فراهم سازد.
این درحالی است که رسانه‌های آمریکایی به نقل از اسنادی رسمی گزارش دادند که ایالات متحده به‌زودی گروه جبهه النصره که وابسته به القاعده و در سوریه فعال است را رسما به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه خواهد کرد.

پیش از این و در 20نوامبر گذشته، هیلاری کلینتون یادداشتی اداری را با این مضمون به امضا رسانده بود. بدین‌ترتیب، تمامی دارایی‌های این گروه در ایالات متحده بلوکه شده و هیچ شهروند آمریکایی حق تعامل با این گروه تروریستی را نخواهد داشت. تاکنون جبهه النصره چندین عملیات انتحاری و بمبگذاری را در سوریه انجام داده و صدها نفر را کشته است. در این میان، اتحادیه اروپا دیروز ائتلاف مخالفان سوریه را به‌عنوان نماینده‌ای مشروع برای ملت سوریه معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا آمده است که این اتحادیه، ائتلاف مخالفان را به‌رسمیت می‌شناسد.

کد خبر 194077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز