همشهری آنلاین: در دیدار ولادیمیر پوتین و دیلما روسف روسای جمهوری روسیه و برزیل در مسکو بر ضرورت توسعه مناسبات دوجانبه تاکید شد و هفت موافقت نامه و تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، پوتین و روسف روز شنبه در این دیدار که در کاخ کرملین انجام شد، بیانیه مشترکی نیز در زمینه توسعه روابط و مشارکت راهبردی میان دو کشور امضا کردند.

این موافقت نامه شامل همکاری های اقصادی، ورزشی، رایزنی های سیاسی و نیز قرارداد فروش بالگردهای ˈکا-62ˈ است.

رییس جمهوری روسیه در این دیدار، برزیل را شریک راهبردی کشورش در سازمان ملل ، گروه بریکس و گروه بیست کشور صنعتی خواند که رویکردی واحد در باره مسایل کلیدی جهان دو کشور را به یکدیگر بسیار نزدیک ساخته است.

پوتین همچنین به حجم گسترده مبادلات بازرگانی میان دو کشور اشاره و بر لزوم تلاش متقابل برای توسعه آن و متنوع سازی مبادلات تجاری تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: با استفاده از واحد ارزی واحد می توانیم مبادلات بازرگانی و همکاریهای اقتصادی دو کشور را تحکیم ببخشیم.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: این امر روابط بازرگانی دو کشور را به ویژه در شرایط رکود اقتصاد جهانی تقویت می کند.

در این دیدار ساختار همکاری‌های دو کشور و راههای گسترش آنها در عرصه های سیاسی، اقتصادی، انرژی، نظامی و فضایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روسیه و برزیل روابط رو به توسعه ای در حوزه های مختلف دارند و در حالی که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2009 به 6/4 میلیارد دلار می رسید، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که این رقم در یکی، دو سال آینده از 10 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

کد خبر 194431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز