امیر خجسته* حساسیت و بینش پاک و مقدس دانشجویان نسبت به مسائل کشور، منافع نظام و به‌ویژه دغدغه‌ دانشجویان درخصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری جای قدردانی دارد زیرا دانشجویان ما تا به این حد نسبت به مسائل کشور، مردم و نظام حساسند و استقلال جنبش دانشجویی نیز از امتیازات و ویژگی‌های فعالیت‌های دانشجویان محسوب می‌شود.

مبحث اصلاح قانون انتخابات که این روزها در مجلس مطرح است، مربوط به دوران حضور آقای پورمحمدی در وزارت کشور می‌شود که وی نامه‌ای را درخصوص نواقص و اشکالات قانون انتخابات تنظیم می‌کند و خدمت مقام معظم رهبری می‌فرستد. رهبر انقلاب نیز با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت آن، موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ارجاع می‌دهند تا نواقص انتخابات به بحث گذاشته شده و سیاستگذاری شود. نواقص و اشکالات نظام انتخابات عامل و علت نامه‌نگاری وزیر وقت کشور به رهبر معظم انقلاب بوده است و همواره مسئولان نظام و نخبگان کشور نیز برضعف قانون انتخابات تأکید داشته‌اند.

در توضیح و چرایی ورود مجلس به مبحث اصلاح قانون انتخابات باید گفت که طبق اصل 116قانون اساسی نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را قانون مشخص می‌کند و این کار بر عهده مجلس است. از این‌رو ضرورتی که موجب ورود مجلس و مشخصاً کمیسیون شوراها و امور داخلی به بحث اصلاح قانون انتخابات شد لزوم به روز شدن قانون انتخابات با توجه به تحولات و تجارب و نیازهای جدید و بهره‌گیری از قوانین مترقی برخی کشورها بود و انجام تکلیف برای اصلاح قانون به هیچ وجه به مفهوم زیر سؤال بردن صحت انتخابات‌های قبلی نیست.

کمیسیون شوراها برای تدوین و آماده‌سازی اصلاحیه قانون انتخابات نزدیک به چهارماه با افراد مجربی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها و بعضاً شورای نگهبان و برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان جلسات تخصصی در این خصوص برگزار کرده است. همه تلاش کمیسیون شوراها بر این موضوع متمرکز بود که قانونی بی‌نقص و اثرگذار را آماده کرده و یکی از بحث‌ها در این جهت سن کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود که از نقائص مهم قانون انتخابات است. مشاهده می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری یکباره هزار نفر حضور می‌یابند و ثبت‌نام می‌کنند و از این تعداد 995نفر رد صلاحیت می‌شوند و همین عامل، دستاویز تبلیغات غربی‌ها و دشمنان علیه نظام می‌شود که 995نفر رد صلاحیت شده‌اند.

این قانون باید سال‌های قبل اصلاح می‌شد که در این زمینه کم‌کاری و قصور شده بود، لذا اصلاح و بازنگری آن در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به همراه مشورت با نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان صورت گرفت و البته قابل نقد سازنده و به‌دور از هیاهو است.

طبق آخرین جلسه‌ای که چند روز پیش و قبل از مطرح شدن این قانون در صحن علنی با شورای نگهبان داشتیم با اعضای این شورا مذاکره شد و طی این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که ماده 35قانون انتخابات بحث مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی و شاخص‌هایی که باید ایجاد شود مانند پیشنهاد امضاهای نمایندگان و دیگر موارد آن از قانون انتخابات حذف شود، لذا ما پیشنهاد حذف این ماده را به مجلس دادیم و چون حذف آن با هماهنگی‌ شورای نگهبان است بررعایت عدم‌مغایرت با قانون اساسی تأکید داریم.

با توجه به هماهنگی و تأمین نظر شورای نگهبان و انطباق با قانون اساسی پیشنهاد حذف ماده 35قانون انتخابات را داده‌ایم تا وفاق بیشتری برای تأمین این موضوع ایجاد شود و ما در سطح کشور در دانشگاه‌های تهران و قم حضور یافتیم و خیلی از مسائل را با دانشجویان و نخبگان بازگو کردیم و این هم به آن خاطر است که جامعه ما یک جامعه اسلامی است و ما باید از نظرات نخبگان استفاده و دغدغه‌های آنان را رفع کنیم.

* رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم

 

کد خبر 193578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز