گروه سیاسی: دو مراسم، مجالی بود تا مسئولان سپاه پاسخی به اتهامات این ارگان نظامی بدهند. از یک سو نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی به تحریف سخنانش درباره مهندسی معقول انتخابات واکنش نشان داد و از سوی دیگر معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در سی‌وهشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی به صحبت‌هایی درباره مالیات‌گریزی این ارگان پاسخ داد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مهندسی معقول در برابر مهندسی معکوس قرار دارد، گفت:‌ منظور از مهندسی معقول، تبیین گفتمان امام و رهبری است. علی سعیدی این سخنان را در حالی در حاشیه افتتاحیه نخستین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی به زبان آورده که پیش از این سخنان مشابه او درباره مهندسی معقول انتخابات مورد سوء‌برداشت رسانه‌های بیگانه قرار گرفته بود.

بعد از این سخنان رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه با انتقاد از تحریف سخنان نماینده ولی‌فقیه در برخی رسانه‌ها گفته بود که سپاه شفاف‌سازی‌ و ارائه معیارها و شاخص‌های کاندیدای اصلح در عرصه انتخابات را همواره به مثابه یک رسالت انقلابی و وظیفه شرعی دنبال کرده است و صرف‌نظر از هرگونه وابستگی‌های جناحی گزینه انتخابی مردم را مورد احترام و حمایت قرار می‌دهد.

علی سعیدی درباره سخنانش توضیح داد و گفت که «متأسفم که برخی محافل داخلی مصاحبه اخیر من را از بی‌بی‌سی کپی‌برداری و همان حرف‌ها را تکرار کردند». به گزارش ایسنا او اظهار کرد: سپاه هیچ‌گاه در انتخابات دخالت نمی‌کند زیرا ‌شأن سپاه فراتر از احزاب و گروه‌هاست و مهندسی معقول انتخابات یعنی تبیین گفتمان امام و رهبری. نماینده ولی فقیه در ادامه افزود:‌ ما معیارها و چارچوب‌ها را بیان می‌کنیم تا بدین وسیله پاسداران و بسیجیان را توجیه منطقی کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت:‌ سپاه نمی‌تواند در مسائل کشور دخالت کند. سپاه هیچ تریبون و امکاناتی ندارد و ما کاری به بیرون از سپاه نداریم بلکه من به‌عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام می‌کنم که حیطه وظیفه و فعالیت ما در داخل سپاه است. نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با بیان اینکه تحلیل رهبر انقلاب این است که حرکت دشمن ترکیبی از تحریم، تهدید و دیپلماسی است، خاطرنشان کرد: به‌نظر من دیپلماسی و تهدید، جنبه فرعی و تحریم جنبه اصلی حرکت دشمن است.

افزایش تحریم‌ها علیه سپاه

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با اشاره به افزایش تحریم‌ها علیه این نهاد و فرماندهان آن گفت: از زمان تشکیل معاونت حقوقی سپاه در سال 86هیچ‌گونه شکایتی علیه رسانه‌ها انجام نداده‌ایم. سردار محمدرضا یزدی در سی‌و‌هشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: سپاه پاسداران از ابتدا قرار نبود که یک ارگان نظامی صرف باشد و در حال حاضر هم شرایطش اینگونه نیست بلکه متناسب با وظایف خود عمل می‌کند.

وی با اشاره به اصل 150قانون اساسی که مسئولیت سپاه پاسداران را حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی برمی‌شمارد، افزود: در سال71 قانون و مقررات استخدامی سپاه و ورود به عرصه‌های مختلف بعد از جنگ به تصویب رسید و بر این اساس سپاه وارد عرصه سازندگی شد. این موضوع با تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شکل جامع و منسجم‌تری پیدا کرد. معاون حقوقی و امور مجلس سپاه ادامه داد:

در طول سال‌های پس از فعالیت، سپاه مورد بی‌مهری‌هایی هم قرار گرفته است و البته کسی ادعایی ندارد که اشتباهی نداشته است اما مجموعه سپاه پاسداران به دور از بازی‌های سیاسی و جنجال‌ها صرفا وظایف خود را انجام داده است. سردار یزدی با بیان اینکه اخیرا برخی عنوان می‌کنند که سپاه مالیات‌گریز است و فرار مالیاتی دارد، عنوان کرد: این موضوع را قاطعانه رد می‌کنیم. ما مالیات‌های خود را به‌صورت مرتب پرداخت می‌کنیم، البته مشمول قانون بند دو مالیات نیز هستیم. معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با بیان اینکه بخشی از مالیات‌های سپاه به‌صورت دسته دوم از سوی پیمانکاران و بخش اعظمی از آن توسط خودمان پرداخت می‌شود، تأکید کرد: با خروج پیمانکاران خارجی که به‌دلیل تحریم‌ها صورت گرفته است، سپاه توانسته جای آنها را پر کند.

کد خبر 198623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز