مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه بن آلمان برای اولین بار موفق به ثبت یک ساختار منحصربه فرد مارپیچی در اطراف یک ستاره در حال مرگ شدند

ستاره در حال مرگ در قاب تصویر

به گزارش ایسنا، این تصویر زیبا یکی از اولین تصاویر به دست آمده از گران‌ترین تلسکوپ زمینی جهان است که تصاویری را با وضوح 10 برابر تلسکوپ فضایی هابل تولید می‌کند.

مجموعه تلسکوپ آلما برای بررسی ابرهای مولکولی مانند ابر اطراف ستاره قرمز غول‌پیکر «سنگتراش R» ساخته شده که 780 سال نوری از زمین فاصله دارد.

این تلسکوپ در ارتفاع 4.8 کیلومتری کوه‌های آند شیلی قرار دارد و مرتفع‌ترین دستگاه بر روی زمین نیز به شمار می‌رود.

ویژگی موجود در گاز اطراف این ستاره قدیمی پیش از این دیده نشده بود و احتمالا در اثر یک ستاره همراه پنهان در مدار آن به وجود آمده است.

ستاره شناسان در نهایت شگفتی دریافتند که ماده بسیار بیشتر از حد انتظار از این ستاره غول‌پیکر قرمز که با کاهش دمای آن در آخرین مراحل حیات خود قرار داشته، به فضا منتشر شده است.

ستارگان غول‌پیکر مانند سنگتراش R از ارکان اصلی گاز و غبار فضا بوده که مواد خام لازم برای شکل‌گیری نسل آینده ستارگان، منظومه‌های سیاره‌ای و در نهایت حیات را ارائه می‌کنند.

این تصویر نمایی از قابلیت آلما را به نمایش گذاشته که تا سال آینده نیز به طور کامل راه‌اندازی نخواهد شد.

ستارگان با جرم هشت برابر خورشید در دوره پایانی حیات خود به اجسام غول‌پیکر قرمز تبدیل شده و بخش زیادی از جرم خود را در یک باد ستاره‌ای متراکم از دست می‌دهند. در این مرحله، آنها همچنین به طور دوره‌ای با پالس‌های دما رو به رو بوده و فازهای کوتاه مدت از هلیوم انفجاری در پوسته‌ای در اطراف هسته ستاره می‌سوزد.

یک پالس دما منجر به انفجار سطح ستاره توسط این ماده با سرعت بسیار بیشتر شده که در نتیجه یک پوسته عظیم گاز و غبار در اطراف ستاره شکل خواهد گرفت.

این پالس‌های دمایی هر 10 هزار تا 50 هزار سال رخ داده و تنها برای چند صد سال به طول می‌انجامند.

مشاهدات جدید نشان داده ستاره سنگتراش R حدود 1800 سال پیش با چنین موقعیتی رو به رو شده که حدود 200 سال طول کشیده است. ستاره همراه نیز باد آن را به شکل یک ساختار مارپیچی درآورده است.

کد خبر 187613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز