همشهری آنلاین: ستاره شناسان می‌گویند در یک ابر در فضاهای دور دست که در آستانه تشکیل یک ستاره جدید است، میزان بخار آبی یافته‌اند که می‌تواند حجمی بیش از دو هزار برابر اقیانوس‌های زمین را پر کند

آبی 2هزار برابر اقیانوس‌های زمین، زمان تشکیل یک ستاره

به گزارش مهر، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل به این یافته، دست پیدا کردند.

آنها اظهار می‌دارند که این پدیده در هسته پیش ستاره در صورت فلکی ثور موسوم به Lynds 1544مشاهده شده و نخستین تشخیص بخار آب در ابر مولکولی در آستانه شکل گیری ستاره است.

ستاره‌ها در هسته‌های پیش ستاره‌ای - ابری از گاز و غبار سرد و تاریک - شکل می‌گیرند که حاوی تمامی اجزای لازم برای ساخت منظومه شمسی مانند منظومه ما است.

پائولو کاسلی از دانشگاه لیدز انگلیس گفت: برای تولید این میزان بخار، باید آب منجمد زیادی در این ابر وجود داشته باشد یعنی به اندازه سه میلیون اقیانوس منجمد زمینی.

این بخار توسط پرتوهای کیهانی پرانرژی که از درون این ابر می‌گذرند از غبار منجمد رها شده است.

کاسلی افزود: پیش از رصدها ما می‌دانستیم که به دلیل سردی بسیار زیاد فاز گازی، آب به صورت دانه‌های غبار منجمد می‌شود از این رو نمی‌توانستیم آن را اندازه گیری کنیم. اما اکنون باید شناخت و دانسته‌های خود را از فرایندهای شیمیایی در این منطقه پرچگالی و همچنین از اهمیت پرتوهای کیهانی برای حفظ میزانی از بخار آب مرور کنیم.

ستاره شناسان می‌گویند مولکول‌های آب به سوی مرکز و قلب این ابر که احتمالا ستاره جدیدی در آن شکل خواهد گرفت، حرکت می‌کنند.

مواد کافی برای شکل دهی یک ستاره حداقل به عظمت و بزرگی خورشید ما وجود دارد که به آن معناست که می‌تواند منظومه سیاره‌ای احتمالا شبیه منظومه شمسی ما را شکل دهد.

برخی از این بخار آب رصد شده، برای شکل دهی ستاره استفاده خواهد شد اما مابقی در حلقه‌های اطراف قرار می‌گیرند و ذخیره غنی از آب را برای تغذیه سیارات جدید بالقوه فراهم می‌کند.

کد خبر 187547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز