یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

دانشمندان ممکن است اولین سیاره‌ای را که به طور همزمان در حال گردش به دور سه ستاره است، کشف کرده باشند.

سياره سه ستاره

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، تصور کنید صبح‌ها با نور سه خورشید بیدار شوید! در صورت فلکی شکارچی(Orion)، یک منظومه ستاره‌ای به نام "GW Ori" در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد که توسط یک توده عظیم از گرد و غبار و گاز احاطه شده است. این منظومه به دلایل مختلف مورد توجه ستاره شناسان قرار گرفته است، اما قابل توجه‌ترینِ آنها این است که منظومه‌ای با سه ستاره و نه یک ستاره است.

این شگفتی به همین جا ختم نمی‌شود؛ دیسک گرد و غبار و گاز موجود در "GW Ori" به دو قسمت تقسیم شده است که یادآور حلقه‌های زحل اما با فاصله بسیار زیاد است، ‌به شکلی که حلقه بیرونی آن با حلقه درونی حدود ۳۸ درجه زاویه دارد.

بنا بر بیانیه مطبوعاتی رصدخانه جنوبی اروپا(ESO)، دانشمندان حدس می‌زنند که این شکاف در دیسک می‌تواند ناشی از تشکیل یک یا چند سیاره در این منظومه باشد و اگر چنین باشد، اولین سیاره شناخته شده‌ای خواهد بود که به طور همزمان به دور سه ستاره می‌چرخد.

اکنون گروهی از ستاره شناسان، منظومه "GW Ori" را با جزئیات بیشتری مدل سازی کرده‌اند و طبق یافته‌هایی که در ماهنامه Royal Astronomical Society منتشر کرده‌اند، وجود یک سیاره گازی به بزرگی مشتری بهترین توضیح برای این شکاف بزرگ است.

احتمال کشف حیات فرازمینی طی ۲ تا ۳ سال آینده

دانشمندان می‌گویند با توجه به وجود این ابر غبارآلود، ما هنوز نمی‌توانیم مستقیماً این سیاره را رصد کنیم، اما در واقع می‌توان مدار آن را مشخص کرد.

همچنین توضیح دیگری وجود دارد که می‌گوید گشتاور گرانشی ستارگان باعث ایجاد این فضا میان دیسک می‌شود، اما محققان این مطالعه جدید می‌گویند آشفتگی کافی در این دیسک برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید حضور در این سیاره چگونه خواهد بود؟ اگر این سیاره از حیات پشتیبانی کند و شما بتوانید به فضای میان‌ستاره‌ای بروید تا به این غول گازی برسید، در واقع قادر نخواهید بود سه ستاره را در آسمان مشاهده کنید، بلکه شما فقط یک جفت ستاره را خواهید دید، چرا که دو ستاره از این سه ستاره آنقدر در مدار نزدیکی نسبت به هم حرکت می‌کنند که مانند یک نقطه نورانی واحد به نظر می‌رسند. با این حال، با چرخش سیاره، شما شاهد طلوع و غرب این ستارگان به شکل باشکوهی خواهید بود که شبیه آن را در هیچ کجای دیگر در هر سیاره‌ای که تاکنون شناخته شده است، نمی‌توانید ببینید.

این پرسش که آیا این سیاره واقعا وجود دارد یا خیر هنوز مورد بحث است، اما مشاهدات تلسکوپ "ALMA" و "تلسکوپ بسیار بزرگ" در شیلی طی ماه‌های آینده ممکن است پاسخی را به ما ارائه دهد.

منبع: ایسنا