مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد، شکل گیری سیارات بدون کمک عناصر سنگین مانند سیلیکون، تیتانیوم و منیزیوم امکان پذیر نیست

سیارات چگونه ساخته می‌شوند؟

به گزارش ایسنا، تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز فیزیک نجومی دانشگاه پورتو پرتغال نشان می‌دهد، غلظت فلزات سنگین در ستارگان میزبان سیارات، از ستارگان بدون سیاره بسیار بیشتر است و وجود عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم یکی از نیازهای اساسی شکل گیری سیارات است.

این احتمال از مدت‌ها قبل وجود داشت که ستارگان با ترکیب عناصر سنگین‌تر از احتمال بیشتری برای میزبانی سیارات در مدار خود برخوردار هستند.

محققان مشاهدات طیفی رصدخانه اروپای جنوبی در این خصوص یک هزار و 111 ستاره شبه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد 135 ستاره میزبان سیارات هستند.

تیم تحقیقاتی بر روی عناصر آلفا متمرکز شدند که با افزودن هسته هلیوم به اتم‌های دیگر در داخل ستاره تولید می‌شوند؛ به عنوان مثال افزودن عنصر آلفا (ذره آلفا) به اتم کربن باعث شکل گیری اتم اکسیژن می‌شود؛ بر این اساس، ستارگان میزبان سیارات شامل عناصر آلفای متعددی مانند سیلیکون، تیتانیوم و منیزیوم هستند و سایر فلزات به غیر از آهن نیز نقش محوری در شکل گیری ستارگان ایفا می‌کنند.

کد خبر 182609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز