مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آژانس فضایی اروپا و روسیه قصد دارند در طرحی مشترک تا سال 2020 میلادی نمونه‌هایی از لایه‌های منجمد ماه را به زمین منتقل کنند

خاک منجمد ماه، تا سال 2020 به زمین می‌آید

به گزارش ایسنا، مأموریت رباتیک انتقال نمونه‌های قطبی ماه (LPSR)‌ با هدف اکتشاف و حفاری در قطب شمال و جنوب ماه توسط محققان آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ و آژانس فضایی فدرال روسیه، روس کاسموس، انجام خواهد شد.

برونو گاردینی، از مقامات آژانس فضایی اروپا، تأکید می‌کند: جمع آوری نمونه‌هایی از لایه‌های منجمد ماه با فناوری‌های موجود امکان پذیر نیست، اما امیدواریم با همکاری مشترک با محققان روس موفق به توسعه فناوری‌های جدید برای تحقق این مأموریت تا سال 2020 یا 2022 میلادی شویم.

از جمله فناوری‌هایی که در این مأموریت استفاده خواهد شد، فناوری جدید حفاری توسعه یافته توسط ESA برای مأموریت اکتشافی ExoMars‌ است که برای مدارگرد مریخ طراحی شده است. این مدارگرد سال 2016 میلادی برای بررسی سطح سیاره سرخ به فضا پرتاب می‌شود و دو سال بعد نیز مریخ نورد مجهز به مته حفاری پیشرفته آزمایشات خود را بر روی سیاره مریخ آغاز می‌کند.

دمای لایه‌های منجمد ماه در دو قطب شمال و جنوب منفی 150 درجه سانتیگراد است، چراکه خاک ماه حاوی ترکیبات مهمی است که در دما و فشار معمولی تبخیر شده و از بین می‌روند.

برونی، امیدوار بود که محورهای انجام این مأموریت در نشست ماه نوامبر (آبان ماه) آژانس فضایی اروپا برای برنامه ریزی و تأمین بودجه مأموریت‌های سه سال آینده مورد بررسی قرار گیرد، اما با خارج شدن این موضوع از دستور کار، مذاکرات محققان ESA و روس کاسموس، نیز به سال 2015 موکول شد.

مأموریت LPSR‌ تنها مأموریت انتقال نمونه‌های خاک ماه محسوب نمی‌شود و پیش از این فضانوردان ناسا در قالب مأموریت‌های چندگانه آپولو حدود 382 کیلوگرم از خاک و سنگ ماه را برای تحقیقات بیشتر به زمین منتقل کردند.

کد خبر 187544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز