مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان کانادایی و اروپایی یک سیاره "بی خانمان" را کشف کرده‌اند که به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌گردد و هیچگونه رابطه گرانشی ندارد

یک سیاره سرد و تنها

به گزارش خبرگزاری مهر، دانش پژوهان دانشگاه مونترال و همکاران اروپایی‌شان می‌گویند این نخستین سیاره منزوی و تنها از این نوع است که تا کنون مشاهده شده است.

"اتین آرتیگاو" از دانشگاه مونترال در این باره گفت: اگر چه نظریه پردازان از وجود این نوع سیاره‌های بسیار سرد و جوان خبر داده بودند اما تا امروز هیچ موردی از چنین سیاراتی مشاهده نشده بود.

این سیاره که CFBDSIR2149نام گرفته است در بین گروهی از ستاره‌های بسیار جوان موسوم به "گروه متحرک AB Doradus" قرار دارد اما با هیچ یک از این ستاره‌ها ارتباط گرانش ایجاد نکرده و از این رو به عنوان یک سیاره معیارهای خاصی از جرم، دما و سن دارد.

طی چند سال اخیر، اجرام متعددی از این نوع شناسایی شده است اما وجود آنها را نمی‌توان بدون تایید علمی از سن شان، ثابت کرد. از این رو ستاره شناسان مطمئن نبودند این اجرام آسمانی را در گروه سیاره یا کوتوله‌های قهوه‌ای طبقه بندی کنند.

کوتوله‌های قهوه ای اجرامی هستند که به نظر ما نتوانسته‌اند به ستاره تبدیل شوند.

محققان می‌گویند این سیاره منزوی که حدود هفت برابر اندازه مشتری است، احتمالا در طی دوره شکل گیری‌اش، از دیگر اجرام آسمانی دور افتاده است.

کد خبر 191453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز