دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱

همشهری آنلاین: هفت سیاره شبه زمینی که احتمال وجود حیات در آنها وجود دارد به کاتالوگ سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت افزوده شدند و به گفته محققان به زودی به تعداد این سیاره‌ها افزوده خواهد شد.

سیاره

به گزارش فاکس نیوز، این فهرست آنلاین که به کاتالوگ سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت شهرت دارد این هفته یک‌ساله خواهد شد. سال گذشته تنها نام دو سیاره در این کاتالوگ دیده می‌شد و تیم اخترشناسان بر این باور بودند که طی سال اول تنها یک یا دو نام دیگر به این لیست افزوده خواهد شد، از این رو افزوده شدن پنج نام دیگر به این لیست فراتر از انتظار آنها بود. در حال حاضر در لیست سیاره‌هایی که احتمال وجود حیات در آنها نسبت به دیگر سیاره‌ها بیشتر است هفت سیاره به ثبت رسیده است.

هدف اصلی از ایجاد این لیست ابتدا کمک به روند تحقیقات و سپس برای اطلاع رسانی به عموم مردم است زیرا به اعتقاد ابل مندز رئیس لابراتوار سیاره‌شناسی دانشگاه پورتوریکو و دانشمند ارشد این پروژه، خبرهای زیادی درباره سیاره‌های شبه زمینی در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که می‌توانند برای مردم گیج‌کننده باشند،‌از این رو این لیست می‌تواند به آنها در تشخیص دقیق این سیاره‌ها کمک کند.

به گفته مندز دانشمندان در زمینه کشف سیاره‌های جدید شبه‌زمینی هوشمند‌تر شده‌اند و روند کشف این سیاره‌ها سرعت بالایی به خود گرفته است. در حال حاضر 27 سیاره فراخورشیدی دیگر در انتظار وارد شدن به این لیست هستند درحالی که مجموعه هارپ و تلسکوپ فضایی کپلر نیز ماهانه چند سیاره جدید کشف می‌کنند.

محققان پروژه کاتالوگ سیاره‌های قابل سکونت این سیاره‌های کشف شده را با استفاده از سه شاخص نوسان انرژی دریافتی از ستاره میزبان، جرم سیاره و ابعاد سیاره بررسی می‌کنند تا میزان قابل سکونت بودن آن را بسنجند. برای مثال سیاره‌های گازی بزرگ که در مدار ستاره‌هایی با انرژی متغییر در حرکتند نسبت به سیاره‌های کوچکتر سنگی در مدار ستاره‌های پایدار کمتر قابل سکونت به نظر می‌آیند.

بیشترین بخش اطلاعات این کاتالوگ مستقیما از تیم‌های مطالعاتی کشف سیاره‌ها به دست آمده است. این لیست همچنین شامل دانش‌نامه سیاره‌های فراخورشیدی و آرشیو سیاره‌های فراخورشیدی ناسا است.

کد خبر 193902